Organisatorische laag Omgevingswet: verschil tussen versies
k (Alangenacker heeft pagina Organisatorische laag Omgevingswet hernoemd naar Organisatorische laag Omgevingswet) |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Publicatie | |||
|Publicatie=Publiceren | |||
|Redactiestatus=TROWA erin | |||
}} | |||
== PDCA-cyclus Omgevingswet== | |||
PDCA staat voor (1)Plan, (2)Do, (3)Check en (4)Act. Deze stappen vormen samen de PDCA-cyclus die door Deming is bedacht. | |||
#1. '''Plan''' gaat over de visie en het vaststellen van beleid met duidelijke doelen; | |||
#2. '''Do''' gaat over het uitvoeren van dat beleid; | |||
#3. '''Check''' betreft het evalueren van dit beleid, en; | |||
#4. '''Act''' is bedoeld om bij te sturen middels de acties die uit de evaluatie volgen. | |||
In onderstaande PDCA-cyclus van de omgevingswet zie je precies welke onderwerpen en instrumenten beschikbaar zijn om deze cyclus succesvol vorm te geven. | |||
<imagemap> | |||
Bestand:PDCA_OW2.png| | |||
rect 75 272 294 374 [[Omgevingsplannen - Omgevingswet]] | |||
rect 75 395 294 494 [[Omgevingswaarden - Omgevingswet]] | |||
rect 74 512 294 616 [[Programma's - Omgevingswet]] | |||
rect 371 272 587 363 [[Algemene regels - Omgevingswet]] | |||
rect 371 389 587 482 [[Projectbesluiten - Omgevingswet]] | |||
rect 373 509 590 610 [[Omgevingsvergunningen - Omgevingswet]] | |||
rect 658 267 878 424 [[Toezicht en handhaving - Omgevingswet]] | |||
rect 658 453 877 608 [[Monitoring en evaluatie - Omgevingswet]] | |||
rect 952 272 1174 418 [[Omgevingsvisie - Omgevingswet]] | |||
rect 949 451 1170 608 [[Instructieregels - Omgevingswet]] | |||
desc bottom-left | |||
</imagemap> | |||
== Referentiemodel Organisatorische Laag== | == Referentiemodel Organisatorische Laag== | ||
Deze laag bevat alle producten en diensten van de overheid en de processen en organisaties die hierbij betrokken zijn. Hieronder valt ook de manier waarop binnen de eigen organisatie producten en diensten geproduceerd worden. | Deze laag bevat alle producten en diensten van de overheid en de processen en organisaties die hierbij betrokken zijn. Hieronder valt ook de manier waarop binnen de eigen organisatie producten en diensten geproduceerd worden. | ||
====Producten en Diensten==== | |||
Vanuit de bedrijfsprocessen uit de Omgevingswet worden verschillende producten en diensten geleverd, aan verschillende klantgroepen. De visualisatie hieronder toont: | |||
* welke producten en diensten gerealiseerd worden | |||
* welke rollen betrokken zijn bij de realisatie | |||
* welke klantgroepen deze producten en diensten af kunnen nemen | |||
{{ToonView|viewid=3145f24c-3b92-4096-b6d5-beb2384d3f96|modelid=48af3206-a19e-40e8-bc8c-79ffb63e606d|label=}}<!--Producten & Diensten (interbestuurlijk) (ArchiMateView)--> | |||
====Actoren en Rollen==== | ====Actoren en Rollen==== | ||
Bij het inrichten van processen is de verdeling van verantwoordelijkheden van groot belang. In de | Bij het inrichten van processen is de verdeling van verantwoordelijkheden van groot belang. In de architectuur maken we onderscheid tussen actoren en rollen. Actoren vertegenwoordigen (rechts)personen en organisatorische eenheden, rollen representeren verantwoordelijkheden. Rollen kunnen worden toegekend aan actoren maar hebben overigens geen directe relatie met de organisatie-indeling. | ||
Het onderkennen van met name rollen is belangrijk omdat dat ons helpt bij het inrichten van processen, bijvoorbeeld: | Het onderkennen van met name rollen is belangrijk omdat dat ons helpt bij het inrichten van processen, bijvoorbeeld: | ||
Regel 12: | Regel 50: | ||
*bij het samenstellen van processen en deelprocessen uit processtappen. Een processtap wordt in beginsel uitgevoerd door één rol. | *bij het samenstellen van processen en deelprocessen uit processtappen. Een processtap wordt in beginsel uitgevoerd door één rol. | ||
In de | In de architectuur onderkennen we referentierollen als hulpmiddel voor waterschappen. In de processen en bij zaakgericht werken gebruiken we die referentierollen maar het staat waterschappen vrij om in de eigen organisatie aanvullende of afwijkende rollen te onderkennen. | ||
Onderstaande figuur toont een overzicht van de belangrijkste actoren en rollen binnen de waterschappen, met betrekking tot de Omgevingswet. | Onderstaande figuur toont een overzicht van de belangrijkste actoren en rollen binnen de waterschappen, met betrekking tot de Omgevingswet. | ||
Regel 20: | Regel 58: | ||
====Bedrijfsprocesinteracties==== | ====Bedrijfsprocesinteracties==== | ||
Door de invoering van de Omgevingswet zal een groot aantal bedrijfsprocessen aangepast moeten worden. Ter ondersteuning is een interbestuurlijk afgestemd processenmodel beschikbaar waarin deze processen en hun onderlinge samenhang worden weergegeven. Onderstaande figuur toont het processenmodel. Klik op een proces voor meer informatie. | Door de invoering van de Omgevingswet zal een groot aantal bedrijfsprocessen aangepast moeten worden. Ter ondersteuning is een interbestuurlijk afgestemd processenmodel beschikbaar waarin deze processen en hun onderlinge samenhang worden weergegeven. Onderstaande figuur toont het processenmodel. Klik op een proces voor meer informatie. | ||
<imagemap> | <imagemap> | ||
Bestand: | Bestand:Processenmodel_Omgevingswet3.png| | ||
rect | rect 38 205 163 255 [[Wijzigen verordening/plan/legger/peilbesluit]] | ||
rect | rect 343 203 463 251 [[Ontwikkelen waterbeheerprogramma]] | ||
rect | rect 341 374 465 422 [[Ontwikkelen projectbesluit]] | ||
rect | rect 36 372 163 420 [[Voorlichten en beantwoorden vragen]] | ||
rect | rect 36 289 160 338 [[Instrueren ander bestuursorgaan]] | ||
rect 338 | rect 338 289 462 334 [[Reageren op besluit ander bestuursorgaan]] | ||
rect | rect 77 577 462 625 [[Beheren informatie over objecten]] | ||
rect | rect 63 724 198 769 [[Behandelen terugmelding]] | ||
rect | rect 325 722 465 772 [[Aanleveren brondata]] | ||
rect | rect 657 181 972 230 [[Verkennen initiatief]] | ||
rect | rect 657 277 781 327 [[Behandelen vergunningaanvraag]] | ||
rect | rect 844 278 974 327 [[Behandelen melding activiteit]] | ||
rect | rect 645 422 769 474 [[Behandelen bezwaar]] | ||
rect 860 | rect 860 422 988 469 [[Verweren in beroep]] | ||
rect | rect 553 638 693 688 [[Adviseren ander bestuursorgaan]] | ||
rect | rect 713 638 857 690 [[Instemmen voorgenomen besluit ander]] | ||
rect | rect 871 641 1006 693 [[Samen realiseren]] | ||
rect 1033 | rect 1033 636 1177 690 [[Regievoeren op samenwerking]] | ||
rect | rect 1069 167 1196 221 [[Behandelen melding incident]] | ||
rect | rect 1069 253 1198 307 [[Opsporen overtredingen]] | ||
rect | rect 1069 336 1196 390 [[Opleggen sanctie]] | ||
rect | rect 1074 420 1200 471 [[Toepassen sanctie]] | ||
rect | rect 1274 174 1401 460 [[Toezichthouden]] | ||
rect | rect 192 372 322 420 [[Monitoren en analyseren beleidseffecten]] | ||
desc bottom-left | desc bottom-left | ||
</imagemap> | </imagemap> | ||
====Samenhang van bedrijfsprocessen==== | ====Samenhang van bedrijfsprocessen==== | ||
Regel 64: | Regel 102: | ||
De diagrammen zijn gemodelleerd volgens de [https://nl.wikipedia.org/wiki/ArchiMate#:~:text=ArchiMate%20is%20een%20open%20en,gebaseerd%20op%20IEEE%2Dstandaard%201471. ArchiMate-standaard] voor architectuurmodellen. Wie daarmee niet bekend is, kan de icoontjes en verschillen in vormen en lijnstijlen gewoon negeren. Wat resteert is een eenvoudig blokjes-en-lijntjesmodel dat de volgordelijkheid van activiteiten weergeeft in ‘zwembanen’; de kleuren van de vormen dienen enkel ter visuele ondersteuning. | De diagrammen zijn gemodelleerd volgens de [https://nl.wikipedia.org/wiki/ArchiMate#:~:text=ArchiMate%20is%20een%20open%20en,gebaseerd%20op%20IEEE%2Dstandaard%201471. ArchiMate-standaard] voor architectuurmodellen. Wie daarmee niet bekend is, kan de icoontjes en verschillen in vormen en lijnstijlen gewoon negeren. Wat resteert is een eenvoudig blokjes-en-lijntjesmodel dat de volgordelijkheid van activiteiten weergeeft in ‘zwembanen’; de kleuren van de vormen dienen enkel ter visuele ondersteuning. | ||
== Handreikingen en achtergrondinformatie == | == Handreikingen en achtergrondinformatie == | ||
Op [https://simgroep.presurf.nl/public/20221110155746/https:/hetwaterschapshuis.simgroep-acceptatie.nl/trowa TROWA Handreiking Waterschapsverordening] vind je in de volgende hoofdstukken handreikingen en achtergrondinformatie m.b.t. de organisatielaag binnen het thema Omgevingswet: | |||
* | * hoofdstuk 1.10 Begrippen clusteren | ||
* | * hoofdstuk 1.5 Activiteiten | ||
* | * hoofdstuk 1.7 Juridische regels activiteitgericht | ||
* | * hoofdstuk 1.8 Toepasbare regels | ||
* | * hoofdstuk 1.7 Juridische regels - Algemeen | ||
* [[Media:190709_aangepast_Bijspijkerboekje_juridische_basiskennis_Omgevingswet_DEF.pdf|Aangepast Bijspijkerboekje juridische basiskennis Omgevingswet]] |
Huidige versie van 24 nov 2022 om 15:56
PDCA-cyclus Omgevingswet[bewerken]
PDCA staat voor (1)Plan, (2)Do, (3)Check en (4)Act. Deze stappen vormen samen de PDCA-cyclus die door Deming is bedacht.
- 1. Plan gaat over de visie en het vaststellen van beleid met duidelijke doelen;
- 2. Do gaat over het uitvoeren van dat beleid;
- 3. Check betreft het evalueren van dit beleid, en;
- 4. Act is bedoeld om bij te sturen middels de acties die uit de evaluatie volgen.
In onderstaande PDCA-cyclus van de omgevingswet zie je precies welke onderwerpen en instrumenten beschikbaar zijn om deze cyclus succesvol vorm te geven.
Referentiemodel Organisatorische Laag[bewerken]
Deze laag bevat alle producten en diensten van de overheid en de processen en organisaties die hierbij betrokken zijn. Hieronder valt ook de manier waarop binnen de eigen organisatie producten en diensten geproduceerd worden.
Producten en Diensten[bewerken]
Vanuit de bedrijfsprocessen uit de Omgevingswet worden verschillende producten en diensten geleverd, aan verschillende klantgroepen. De visualisatie hieronder toont:
- welke producten en diensten gerealiseerd worden
- welke rollen betrokken zijn bij de realisatie
- welke klantgroepen deze producten en diensten af kunnen nemen
Actoren en Rollen[bewerken]
Bij het inrichten van processen is de verdeling van verantwoordelijkheden van groot belang. In de architectuur maken we onderscheid tussen actoren en rollen. Actoren vertegenwoordigen (rechts)personen en organisatorische eenheden, rollen representeren verantwoordelijkheden. Rollen kunnen worden toegekend aan actoren maar hebben overigens geen directe relatie met de organisatie-indeling.
Het onderkennen van met name rollen is belangrijk omdat dat ons helpt bij het inrichten van processen, bijvoorbeeld:
- bij het gescheiden houden van conflicterende verantwoordelijkheden. Het onderkennen van verschillende rollen is op zich niet voldoende, het moet ook duidelijk zijn dat de betreffende rollen niet door dezelfde persoon of functie mogen worden vervuld.
- bij het herkennen van vergelijkbare rollen in verschillende processen. Vergelijkbare rollen kunnen wellicht aan dezelfde actor (bijvoorbeeld een medewerker) toegewezen worden, of een gedeeld competentieprofiel hebben.
- bij het samenstellen van processen en deelprocessen uit processtappen. Een processtap wordt in beginsel uitgevoerd door één rol.
In de architectuur onderkennen we referentierollen als hulpmiddel voor waterschappen. In de processen en bij zaakgericht werken gebruiken we die referentierollen maar het staat waterschappen vrij om in de eigen organisatie aanvullende of afwijkende rollen te onderkennen.
Onderstaande figuur toont een overzicht van de belangrijkste actoren en rollen binnen de waterschappen, met betrekking tot de Omgevingswet.
Bedrijfsprocesinteracties[bewerken]
Door de invoering van de Omgevingswet zal een groot aantal bedrijfsprocessen aangepast moeten worden. Ter ondersteuning is een interbestuurlijk afgestemd processenmodel beschikbaar waarin deze processen en hun onderlinge samenhang worden weergegeven. Onderstaande figuur toont het processenmodel. Klik op een proces voor meer informatie.
Samenhang van bedrijfsprocessen[bewerken]
De samenhang tussen de bedrijfsprocessen is in de figuur weergegeven met genummerde relaties:
Toelichting bij de bedrijfsfuncties en -processen Omgevingswet[bewerken]
De hier beschreven en uitgewerkte bedrijfsprocessen zijn bedoeld voor waterschappen om als referentie te gebruiken bij het inrichten van de eigen processen. Het advies is om vooral de indeling van processen die hieronder is beschreven over te nemen; die is in 2017 interbestuurlijk afgestemd binnen het project 'Uitvoering Informatievoorziening Omgevingswet – Interbestuurlijk' (UIVO-I)'. bij samenwerking is het belangrijk elkaars processen te begrijpen en in gelijke termen te spreken.
Bij het modelleren is vooral de hoofdstroom weergegeven. Afwijkende stromen zoals het voortijdig beëindigen van proces op verzoek van de aanvrager zijn over het algemeen niet weergegeven. We benadrukken hier dat niet het procesmodel leidend moet zijn maar de onderhanden casus. Processtappen versnellen, herhalen, parallel uitvoeren of overslaan is toegestaan en zelfs aanbevolen als dat de onderhanden casus en de ‘klant’ verder helpt; deze alternatieve paden zijn omwille van de overzichtelijkheid in de procesdiagrammen niet weergegeven. Kennis van de ‘formele’ procesgang is onontbeerlijk om verantwoord te kunnen afwijken.
De diagrammen zijn gemodelleerd volgens de ArchiMate-standaard voor architectuurmodellen. Wie daarmee niet bekend is, kan de icoontjes en verschillen in vormen en lijnstijlen gewoon negeren. Wat resteert is een eenvoudig blokjes-en-lijntjesmodel dat de volgordelijkheid van activiteiten weergeeft in ‘zwembanen’; de kleuren van de vormen dienen enkel ter visuele ondersteuning.
Handreikingen en achtergrondinformatie[bewerken]
Op TROWA Handreiking Waterschapsverordening vind je in de volgende hoofdstukken handreikingen en achtergrondinformatie m.b.t. de organisatielaag binnen het thema Omgevingswet:
- hoofdstuk 1.10 Begrippen clusteren
- hoofdstuk 1.5 Activiteiten
- hoofdstuk 1.7 Juridische regels activiteitgericht
- hoofdstuk 1.8 Toepasbare regels
- hoofdstuk 1.7 Juridische regels - Algemeen
- Aangepast Bijspijkerboekje juridische basiskennis Omgevingswet