Besturende functies


Introductie[bewerken]

De besturende bedrijfsfuncties van een organisatie zijn de verschillende activiteiten en processen die betrokken zijn bij het plannen, organiseren, leiden en controleren van de algehele werking van de organisatie. Deze functies zijn verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen op hoog niveau en het bepalen van de strategie en richting van de organisatie.

Processen per bedrijfsfunctie[bewerken]

Strategie en bestuur[bewerken]

Het ontwikkelen van een visie en het inrichten en bewaken van de organisatie en haar besturing. (BusinessFunction) Strategie en sturing Het bepalen van de missie, visie en doelen van de organisatie voor de lange termijn. (BusinessFunction) Strategievorming Formuleren waar de organisatie voor staat en wat de organisatie wil bereiken. (BusinessProcess) Ontwikkelen missie en visie Het inrichten van de bedrijfsonderdelen (zoals bedrijfsfuncties, subfuncties en processen) binnen de organisatie op basis van de missie en visie, en het bepalen en beschrijven van de fundamentele ordening van de organisatie m.b.t de huidige (ist) en of gewenste situatie (soll). (BusinessProcess) Inrichten organisatie Het bepalen van de lange termijn doelstellingen de organisatie, de activiteiten die uitgevoerd moeten worden en middelen die nodig zijn om die doelen te bereiken. (BusinessProcess) Opstellen strategische planning Het beschikbaar stellen van informatie over het functioneren van de organisatie aan externe partijen en het toezicht houden op de bedrijfsvoering. (BusinessFunction) Verantwoording en controle Het houden van toezicht en uitvoeren van beheersing op de bedrijfsvoering. (BusinessProcess) Uitvoeren control Rapporteren over de doelstelling en prestaties naar management, directie en/of bestuur. (BusinessProcess) Verantwoorden intern Rapporteren richting toezichthouders en/of belanghebbenden buiten de organisatie. (BusinessProcess) Verantwoorden extern Alle vormen van samenwerking met externe partijen, waaronder ketenpartners en verbonden partijen. (BusinessFunction) Samenwerking derden en verbonden partijen Vaststellen onder welke voorwaarden een samenwerking met samenwerkingspartners kan worden aangegaan. (BusinessProcess) Bepalen afwegingskaders samenwerking Het identificeren en selecteren van partners ten behoeve van (keten)samenwerking op strategisch niveau. (BusinessProcess) Bepalen samenwerkingspartners Dit bedrijfsproces betreft het uitbrengen van advies aan een ander bestuursorgaan. De vorm kan uiteenlopen van informeel gesprek tot formele adviesnotitie. Bij een sterk informeel gesprek vallen de processtappen samen en vindt geen formele vaststelling plaats. De uitkomst van dit proces is niet bindend. (BusinessProcess) Adviseren ander bestuursorgaan Dit bedrijfsproces betreft het al dan niet instemmen met een voorgenomen besluit van een ander bestuursorgaan. Instemming vergt altijd een formele vaststelling. De procesgang lijkt sterk op die van “adviseren” maar is formeler van aard met formele besluitvorming en heeft een bindende uitkomst. (BusinessProcess) Instemmen voorgenomen besluit ander bestuursorgaan Dit proces betreft het gezamenlijk realiseren, door twee of meer overheden, van één gezamenlijk resultaat. (BusinessProcess) Samen realiseren Dit proces betreft het nemen van verantwoordelijkheid voor het eindresultaat van een bedrijfsproces wanneer meerdere ketenpartners daarin een rol vervullen vanuit hun eigen verantwoordelijkheid. Er is hierbij doorgaans sprake van een ‘parallel proces’ waarin de regievoerder afspraken maakt met de ketenpartner(s) en vervolgens continu de voortgang en uitvoering van de gemaakte afspraken monitort en stuurt. Dit geeft invulling aan de best practice van het scheiden van inhoud en sturing. (BusinessProcess) Regievoeren op samenwerking Deze svg is op 19-11-2024 14:23:48 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 19-11-2024 14:23:48 CET
Element Beschrijving Elementtype
Adviseren ander bestuursorgaan Dit bedrijfsproces betreft het uitbrengen van advies aan een ander bestuursorgaan. De vorm kan uiteenlopen van informeel gesprek tot formele adviesnotitie. Bij een sterk informeel gesprek vallen de processtappen samen en vindt geen formele vaststelling plaats. De uitkomst van dit proces is niet bindend.BusinessProcess
Bepalen afwegingskaders samenwerking Vaststellen onder welke voorwaarden een samenwerking met samenwerkingspartners kan worden aangegaan.BusinessProcess
Bepalen samenwerkingspartners Het identificeren en selecteren van partners ten behoeve van (keten)samenwerking op strategisch niveau.BusinessProcess
Inrichten organisatie Het inrichten van de bedrijfsonderdelen (zoals bedrijfsfuncties, subfuncties en processen) binnen de organisatie op basis van de missie en visie, en het bepalen en beschrijven van de fundamentele ordening van de organisatie m.b.t de huidige (ist) en of gewenste situatie (soll).BusinessProcess
Instemmen voorgenomen besluit ander bestuursorgaan Dit bedrijfsproces betreft het al dan niet instemmen met een voorgenomen besluit van een ander bestuursorgaan. Instemming vergt altijd een formele vaststelling. De procesgang lijkt sterk op die van “adviseren” maar is formeler van aard met formele besluitvorming en heeft een bindende uitkomst.BusinessProcess
Ontwikkelen missie en visie Formuleren waar de organisatie voor staat en wat de organisatie wil bereiken.BusinessProcess
Opstellen strategische planning Het bepalen van de lange termijn doelstellingen de organisatie, de activiteiten die uitgevoerd moeten worden en middelen die nodig zijn om die doelen te bereiken.BusinessProcess
Regievoeren op samenwerking Dit proces betreft het nemen van verantwoordelijkheid voor het eindresultaat van een bedrijfsproces wanneer meerdere ketenpartners daarin een rol vervullen vanuit hun eigen verantwoordelijkheid. Er is hierbij doorgaans sprake van een ‘parallel proces’ waarin de regievoerder afspraken maakt met de ketenpartner(s) en vervolgens continu de voortgang en uitvoering van de gemaakte afspraken monitort en stuurt. Dit geeft invulling aan de best practice van het scheiden van inhoud en sturing.BusinessProcess
Samen realiseren Dit proces betreft het gezamenlijk realiseren, door twee of meer overheden, van één gezamenlijk resultaat.BusinessProcess
Samenwerking derden en verbonden partijen Alle vormen van samenwerking met externe partijen, waaronder ketenpartners en verbonden partijen.BusinessFunction
Strategie en sturing Het ontwikkelen van een visie en het inrichten en bewaken van de organisatie en haar besturing.BusinessFunction
Strategievorming Het bepalen van de missie, visie en doelen van de organisatie voor de lange termijn.BusinessFunction
Uitvoeren control Het houden van toezicht en uitvoeren van beheersing op de bedrijfsvoering.BusinessProcess
Verantwoorden extern Rapporteren richting toezichthouders en/of belanghebbenden buiten de organisatie.BusinessProcess
Verantwoorden intern Rapporteren over de doelstelling en prestaties naar management, directie en/of bestuur.BusinessProcess
Verantwoording en controle Het beschikbaar stellen van informatie over het functioneren van de organisatie aan externe partijen en het toezicht houden op de bedrijfsvoering.BusinessFunction


Architectuur, beleids- en planvorming[bewerken]

Het vertalen van de strategie in meer concrete doelstellingen, uitgangspunten en plannen. (BusinessFunction) Beleid en architectuur Het vertalen van strategie en beleid in een gewenste inrichting en veranderingen. (BusinessFunction) Enterprise architectuur Het werken onder enterprise architectuur doorvoeren binnen de organisatie (BusinessProcess) Ontwikkelen enterprise architectuur Het vaststellen en sturen op het gewenste volwassenheidsniveau van enterprise architectuur binnen de organisatie . (BusinessProcess) Bepalen organisatievolwassenheid Bepalen en beschrijven van richtinggevende uitspraken/kaders, standaarden, regels, richtlijnen, schema's die richting geven aan de ontwikkeling van processen, organisatorische inrichting, informatievoorziening en technische infrastructuur van een organisatie, met de focus op samenhang. (BusinessProcess) Bepalen randvoorwaarden Het opstellen van beleid, het vertalen in meerjarenplannen met voorgestelde programma's en projecten en het evalueren van de beleidseffecten. (BusinessFunction) Beleids- en planvorming Het gedetailleerd beschrijven wat er de komende periode moet gebeuren binnen de organisatie en wie deze activiteiten zullen gaan uitvoeren. (BusinessProcess) Opstellen plan Het organiseren van een tijdelijke manier van samenwerken, gericht op het bereiken van doelen, waaraan resultaten en andere activiteiten bijdragen. (BusinessProcess) Ontwikkelen programma Aangeven van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren binnen de gestelde periode. (BusinessProcess) Ontwikkelen beleid Dit bedrijfsproces betreft het op basis van continu of frequent gemeten indicatoren onderzoeken en analyseren in hoeverre het gevoerde beleid leidt tot het bereiken van de beoogde doelstellingen. Dit met als doel het nemen van maatregelen om afwijkingen van die beoogde doelstellingen bij te sturen. (BusinessProcess) Monitoren en analyseren beleidseffecten Het besluiten tot een (gedeeltelijke) aanpassing van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren binnen de gestelde periode. (BusinessProcess) Wijzigen beleid Dit bedrijfsproces betreft het uitbrengen van advies aan een ander bestuursorgaan. De vorm kan uiteenlopen van informeel gesprek tot formele adviesnotitie. Bij een sterk informeel gesprek vallen de processtappen samen en vindt geen formele vaststelling plaats. De uitkomst van dit proces is niet bindend. (BusinessProcess) Adviseren beleid ander bestuursorgaan Dit bedrijfsproces betreft het uitbrengen van advies aan een ander bestuursorgaan. De vorm kan uiteenlopen van informeel gesprek tot formele adviesnotitie. Bij een sterk informeel gesprek vallen de processtappen samen en vindt geen formele vaststelling plaats. De uitkomst van dit proces is niet bindend. (BusinessProcess) Adviseren ruimtelijk plan ander bestuursorgaan Deze svg is op 18-11-2024 13:33:48 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 18-11-2024 13:33:48 CET
Element Beschrijving Elementtype
Adviseren beleid ander bestuursorgaan Dit bedrijfsproces betreft het uitbrengen van advies aan een ander bestuursorgaan. De vorm kan uiteenlopen van informeel gesprek tot formele adviesnotitie. Bij een sterk informeel gesprek vallen de processtappen samen en vindt geen formele vaststelling plaats. De uitkomst van dit proces is niet bindend.BusinessProcess
Adviseren ruimtelijk plan ander bestuursorgaan Dit bedrijfsproces betreft het uitbrengen van advies aan een ander bestuursorgaan. De vorm kan uiteenlopen van informeel gesprek tot formele adviesnotitie. Bij een sterk informeel gesprek vallen de processtappen samen en vindt geen formele vaststelling plaats. De uitkomst van dit proces is niet bindend.BusinessProcess
Beleid en architectuur Het vertalen van de strategie in meer concrete doelstellingen, uitgangspunten en plannen.BusinessFunction
Beleids- en planvorming Het opstellen van beleid, het vertalen in meerjarenplannen met voorgestelde programma's en projecten en het evalueren van de beleidseffecten.BusinessFunction
Bepalen organisatievolwassenheid Het vaststellen en sturen op het gewenste volwassenheidsniveau van enterprise architectuur binnen de organisatie .BusinessProcess
Bepalen randvoorwaarden Bepalen en beschrijven van richtinggevende uitspraken/kaders, standaarden, regels, richtlijnen, schema's die richting geven aan de ontwikkeling van processen, organisatorische inrichting, informatievoorziening en technische infrastructuur van een organisatie, met de focus op samenhang.BusinessProcess
Enterprise architectuur Het vertalen van strategie en beleid in een gewenste inrichting en veranderingen.BusinessFunction
Monitoren en analyseren beleidseffecten Dit bedrijfsproces betreft het op basis van continu of frequent gemeten indicatoren onderzoeken en analyseren in hoeverre het gevoerde beleid leidt tot het bereiken van de beoogde doelstellingen. Dit met als doel het nemen van maatregelen om afwijkingen van die beoogde doelstellingen bij te sturen.BusinessProcess
Ontwikkelen beleid Aangeven van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren binnen de gestelde periode.BusinessProcess
Ontwikkelen enterprise architectuur Het werken onder enterprise architectuur doorvoeren binnen de organisatieBusinessProcess
Ontwikkelen programma Het organiseren van een tijdelijke manier van samenwerken, gericht op het bereiken van doelen, waaraan resultaten en andere activiteiten bijdragen.BusinessProcess
Opstellen plan Het gedetailleerd beschrijven wat er de komende periode moet gebeuren binnen de organisatie en wie deze activiteiten zullen gaan uitvoeren.BusinessProcess
Wijzigen beleid Het besluiten tot een (gedeeltelijke) aanpassing van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren binnen de gestelde periode.BusinessProcess


Organisatiemanagement[bewerken]

Het managen van de dagelijkse operatie en werken aan het identificeren van verbeterpunten en het realiseren van verbetermaatregelen vanuit dagelijkse operatie. (BusinessFunction) Organisatiemanagement Het ervoor zorgdragen dat het functioneren van de organisatie in lijn is met de eerder gestelde doelstellingen. (BusinessFunction) Prestatiemanagement Het vaststellen en meten van de variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. (BusinessProcess) Bepalen en monitoren prestatieindicatoren (PI's) Het vaststellen en meten van de variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren, die doorslaggevend zijn voor het behalen een voorafgesteld doel. (BusinessProcess) Bepalen en monitoren Kritische Prestatieindicatoren (KPI's) Het vaststellen van de factoren die beslissend zijn voor het al dan niet behalen van een vooraf gesteld doel. (BusinessProcess) Bepalen kritische succesfactoren Het vaststellen van de situatie die de organisatie wil verwezenlijken. (BusinessProcess) Bepalen doelen Het streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. (BusinessFunction) Kwaliteitsmanagement Het beschrijven van kansen voor optimalisatie binnen de organisatie. (BusinessProcess) Opstellen verbeteradvies Het inrichten van een managementinstrument dat helpt bij het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit. (BusinessProcess) Opzetten kwaliteitssysteem Formeel onderzoeken en verifiëren of aan een bepaalde kwaliteitsstandaard, het geheel van kwaliteitsrichtlijnen is gevolgd en/of registraties correct zijn. (BusinessProcess) Uitvoeren kwaliteitsaudit Vaststellen van het niveau van kwaliteit dat men wil bereiken. (BusinessProcess) Bepalen kwaliteitsnorm Deze svg is op 19-11-2024 14:23:49 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 19-11-2024 14:23:49 CET
Element Beschrijving Elementtype
Bepalen doelen Het vaststellen van de situatie die de organisatie wil verwezenlijken.BusinessProcess
Bepalen en monitoren Kritische Prestatieindicatoren (KPI's) Het vaststellen en meten van de variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren, die doorslaggevend zijn voor het behalen een voorafgesteld doel.BusinessProcess
Bepalen en monitoren prestatieindicatoren (PI's) Het vaststellen en meten van de variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren.BusinessProcess
Bepalen kritische succesfactoren Het vaststellen van de factoren die beslissend zijn voor het al dan niet behalen van een vooraf gesteld doel.BusinessProcess
Bepalen kwaliteitsnorm Vaststellen van het niveau van kwaliteit dat men wil bereiken.BusinessProcess
Kwaliteitsmanagement Het streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie.BusinessFunction
Opstellen verbeteradvies Het beschrijven van kansen voor optimalisatie binnen de organisatie.BusinessProcess
Opzetten kwaliteitssysteem Het inrichten van een managementinstrument dat helpt bij het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit.BusinessProcess
Organisatiemanagement Het managen van de dagelijkse operatie en werken aan het identificeren van verbeterpunten en het realiseren van verbetermaatregelen vanuit dagelijkse operatie.BusinessFunction
Prestatiemanagement Het ervoor zorgdragen dat het functioneren van de organisatie in lijn is met de eerder gestelde doelstellingen.BusinessFunction
Uitvoeren kwaliteitsaudit Formeel onderzoeken en verifiëren of aan een bepaalde kwaliteitsstandaard, het geheel van kwaliteitsrichtlijnen is gevolgd en/of registraties correct zijn.BusinessProcess


Verandermanagement[bewerken]

Het bepalen en managen van grotere veranderingen zodat maximaal wordt bijgedragen aan de doelstellingen. (BusinessFunction) Verandermanagement Het verkennen van en experimenteren met mogelijke vernieuwingen van producten, diensten en processen. (BusinessFunction) Innovatie Het verzamen en analyseren van informatie over technologische ontwikkelingen, om deze op waarde te schatten voor de organisatie. (BusinessProcess) Monitoren technologische trends Het beschrijven welke innovatie nodig is en welke innovatievragen de komende periode prioriteit hebben binnen een organisatie. (BusinessProcess) Beheren innovatieagenda Bewijzen dat een bepaald (innovatief) idee uitgevoerd kan worden. (BusinessProcess) Uitvoeren proof of concept Het maken van een tastbare uitvoering van een (innovatief) idee. (BusinessProcess) Ontwikkelen prototype Het op een doelgerichte wijze sturing geven aan een verzameling van tijdelijke, samenhangende en dynamische doelen, inspanningen en middelen. (BusinessFunction) Programmasturing Het opstellen van het plan, definiëren van het programmamandaat en het beschrijven van strategische doelstellingen. (BusinessProcess) Opstellen programmaplan Het uitvoeren, monitoren en het coördineren van een tijdelijke manier van samenwerken, gericht op het bereiken van doelen, waaraan resultaten en andere activiteiten bijdragen. (BusinessProcess) Managen programma Het afronden van het programma met daarin een review op de daadwerkelijke realisatie van de doelstellingen en het verlenen van decharge. (BusinessProcess) Afsluiten programma Het op gecontroleerde wijze aansturen van een, in de tijd en middelen begrensde, activiteit om iets te creëren. (BusinessFunction) Projectsturing Het nader onderzoeken (op haalbaarheid) en uitwerken van een project. (BusinessProcess) Initiëren project Het organiseren, voorbereiden, plannen en uitvoeren van een, in de tijd en middelen begrensde, activiteit om iets te creëren. (BusinessProcess) Managen project Het als klaar bestempelen van een, in de tijd en middelen begrensde, activiteit om iets te creëren (project) en de resultaten opleveren aan de opdrachtgever. (BusinessProcess) Oplevering project Het bepalen en bewaken van de uitvoering van alle veranderinitiatieven met bijbehorende investeringen. (BusinessFunction) Portfoliomanagement Het uitlijnen, bijsturen en verantwoording afleggen over de resultaten van programma's. (BusinessProcess) Balanceren porfolio Keuze maken uit de veranderrinitiatieven die binnen de organisatie moeten worden uitgevoerd. (BusinessProcess) Selecteren portfolio Het rangschikken van veranderrinitiatieven op basis van een gedefinieerde set van wegingscriteria. (BusinessProcess) Prioriteren portfolio Het benoemen van veranderinitiatieven binnen de organisatie. (BusinessProcess) Identificeren portfolio Deze svg is op 19-11-2024 14:23:49 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 19-11-2024 14:23:49 CET
Element Beschrijving Elementtype
Afsluiten programma Het afronden van het programma met daarin een review op de daadwerkelijke realisatie van de doelstellingen en het verlenen van decharge.BusinessProcess
Balanceren porfolio Het uitlijnen, bijsturen en verantwoording afleggen over de resultaten van programma's.BusinessProcess
Beheren innovatieagenda Het beschrijven welke innovatie nodig is en welke innovatievragen de komende periode prioriteit hebben binnen een organisatie.BusinessProcess
Identificeren portfolio Het benoemen van veranderinitiatieven binnen de organisatie.BusinessProcess
Initiëren project Het nader onderzoeken (op haalbaarheid) en uitwerken van een project.BusinessProcess
Innovatie Het verkennen van en experimenteren met mogelijke vernieuwingen van producten, diensten en processen.BusinessFunction
Managen programma Het uitvoeren, monitoren en het coördineren van een tijdelijke manier van samenwerken, gericht op het bereiken van doelen, waaraan resultaten en andere activiteiten bijdragen.BusinessProcess
Managen project Het organiseren, voorbereiden, plannen en uitvoeren van een, in de tijd en middelen begrensde, activiteit om iets te creëren.BusinessProcess
Monitoren technologische trends Het verzamen en analyseren van informatie over technologische ontwikkelingen, om deze op waarde te schatten voor de organisatie.BusinessProcess
Ontwikkelen prototype Het maken van een tastbare uitvoering van een (innovatief) idee.BusinessProcess
Oplevering project Het als klaar bestempelen van een, in de tijd en middelen begrensde, activiteit om iets te creëren (project) en de resultaten opleveren aan de opdrachtgever.BusinessProcess
Opstellen programmaplan Het opstellen van het plan, definiëren van het programmamandaat en het beschrijven van strategische doelstellingen.BusinessProcess
Portfoliomanagement Het bepalen en bewaken van de uitvoering van alle veranderinitiatieven met bijbehorende investeringen.BusinessFunction
Prioriteren portfolio Het rangschikken van veranderrinitiatieven op basis van een gedefinieerde set van wegingscriteria.BusinessProcess
Programmasturing Het op een doelgerichte wijze sturing geven aan een verzameling van tijdelijke, samenhangende en dynamische doelen, inspanningen en middelen.BusinessFunction
Projectsturing Het op gecontroleerde wijze aansturen van een, in de tijd en middelen begrensde, activiteit om iets te creëren.BusinessFunction
Selecteren portfolio Keuze maken uit de veranderrinitiatieven die binnen de organisatie moeten worden uitgevoerd.BusinessProcess
Uitvoeren proof of concept Bewijzen dat een bepaald (innovatief) idee uitgevoerd kan worden.BusinessProcess
Verandermanagement Het bepalen en managen van grotere veranderingen zodat maximaal wordt bijgedragen aan de doelstellingen.BusinessFunction


Bedrijfsobjecten per bedrijfsfunctie[bewerken]

Het onderstaande overzicht biedt een overzicht van de bedrijfsobjecten en de besturende functies van waaruit deze worden gecreëerd.

De besturende bedrijfsfuncties zijn ervoor verantwoordelijk dat door het plannen, doen uitvoeren, verantwoorden en bijsturen/gericht beïnvloeden van activiteiten de doelstellingen van het waterschap gerealiseerd worden. (Grouping) Besturende bedrijfsfuncties Het ontwikkelen van een visie en het inrichten en bewaken van de organisatie en haar besturing. (BusinessFunction) Strategie en sturing Het bepalen van de missie, visie en doelen van de organisatie voor de lange termijn. (BusinessFunction) Strategievorming Een uitwerking van het te voeren beleid voor de ontwikkeling, het gebruik, het beheer, de bescherming of het behoud van een of meer onderdelen van de fysieke leefomgeving alsmede maatregelen om aan een of meer omgevingswaarden te voldoen of een of meer andere doelstellingen voor de fysieke leefomgeving te bereiken. (BusinessObject) Waterbeheerprogramma Plan waarmee doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. (BusinessObject) strategie Ideaalbeeld van wat een organisatie, zou willen worden zoals verwoord door de directie. (BusinessObject) visie Het doel van bestaan van een organisatie , zoals verwoord door de directie. (BusinessObject) missie Het beschikbaar stellen van informatie over het functioneren van de organisatie aan externe partijen en het toezicht houden op de bedrijfsvoering. (BusinessFunction) Verantwoording en controle Jaarlijks overzicht van de financiële situatie van een bedrijf of organisatie. (BusinessObject) jaarrekening Beoordeling van een maatregel, programma, plan of project aan de hand van evaluatiecriteria. (BusinessObject) beleidsevaluatie Een gestructureerde weergave van gegevens die wordt opgesteld ter ondersteuning van het besluitvormingsproces. (BusinessObject) managementrapportage Verslag waarin verantwoording wordt afgelegd over de voortgang van de beleidsrealisatie en financiën in het lopende begrotingsjaar. (BusinessObject) bestuursrapportage Alle vormen van samenwerking met externe partijen, waaronder ketenpartners en verbonden partijen. (BusinessFunction) Samenwerking derden en verbonden partijen Het geheel van afspraken over de manier van samenwerken tussen twee of meer partijen. (BusinessObject) samenwerkingsovereenko- mst Een besluit tot samenwerking tussen bestuursorganen van gemeenten, provincies, waterschappen, rechtspersonen of andere openbare lichamen ter behartiging van een of meer bepaalde belangen van die bestuursorganen. (BusinessObject) gemeenschappelijke regeling Het vertalen van de strategie in meer concrete doelstellingen, uitgangspunten en plannen. (BusinessFunction) Beleid en architectuur Het vertalen van strategie en beleid in een gewenste inrichting en veranderingen. (BusinessFunction) Enterprise architectuur Overzicht van de wijze waarop taken binnen een organisatie zijn verdeeld en de wijze waarop vervolgens afstemming tussen deeltaken tot stand is gebracht. (BusinessObject) organisatiemodel Document dat als hulpmiddel bij een project wordt ingezet om veranderingen van A naar Beter te faciliteren. (BusinessObject) Project Start Architectuur (PSA) Principes en modellen voor de inrichting van organisatie, processen, informatievoorziening en technologie. (BusinessObject) architectuur Het opstellen van beleid, het vertalen in meerjarenplannen met voorgestelde programma's en projecten en het evalueren van de beleidseffecten. (BusinessFunction) Beleids- en planvorming Bestuurlijk besluit met betrekking tot de te handhaven waterhoogte in waterlopen (BusinessObject) peilbesluit Geheel van regels en inzichten over de uitvoering van (wettelijke taken) van het waterschap. (BusinessObject) beleid Het managen van de dagelijkse operatie en werken aan het identificeren van verbeterpunten en het realiseren van verbetermaatregelen vanuit dagelijkse operatie. (BusinessFunction) Organisatiemanagement Het ervoor zorgdragen dat het functioneren van de organisatie in lijn is met de eerder gestelde doelstellingen. (BusinessFunction) Prestatiemanagement een variabele om prestaties van ondernemingeneen onderneming te analyseren (BusinessObject) Kritieke Prestatie Indicator (KPI) Variabele die van belang is om de strategie van een organisatie te beinvloeden en te sturen. (BusinessObject) Kritieke Succesfactor (KSF) Een norm die aangeeft hoe een organisatie presteert op specifieke onderdelen. (BusinessObject) prestatie-indicator (PI) Het streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. (BusinessFunction) Kwaliteitsmanagement Een eis die gesteld wordt aan de kwaliteit van iets. (BusinessObject) kwaliteitseis Een overzichtelijk geheel van alle vereiste procedures, processen, beleid, resultaten en registraties binnen een organisatie om de kwaliteit te borgen. (BusinessObject) kwaliteitsmanagementsyst- eem Verslag van een controle die gericht is op het kwaliteitsmanagementsysteem van een organisatie. (BusinessObject) kwaliteitsrapportage Beschrijvingen van een gewenste verandering aan een asset of proces. (BusinessObject) verbetervoorstel Het bepalen en managen van grotere veranderingen zodat maximaal wordt bijgedragen aan de doelstellingen. (BusinessFunction) Verandermanagement Het verkennen van en experimenteren met mogelijke vernieuwingen van producten, diensten en processen. (BusinessFunction) Innovatie Systematisch overzicht van wat de impact van belangrijke ontwikkelingen en onzekerheden op langere termijn naar een bepaalde richting zijn op de organisatie (BusinessObject) trendanalyse Een beschrijving van welke vernieuwingen op welk moment zullen worden doorgevoerd of verder zullen worden uitgewerkt. (BusinessObject) innovatieagenda Product of initiatief waarmee in een vroeg stadium kan worden aangetoond of dit zal werken zoals bedoeld. (BusinessObject) proof of concept Eerste exemplaar van een nieuw product. (BusinessObject) prototype Het op een doelgerichte wijze sturing geven aan een verzameling van tijdelijke, samenhangende en dynamische doelen, inspanningen en middelen. (BusinessFunction) Programmasturing Een tijdelijk geheel van samenhangende projecten en activiteiten gericht op het bereiken van één of meer strategische doelstellingen. (BusinessObject) programma Het op gecontroleerde wijze aansturen van een, in de tijd en middelen begrensde, activiteit om iets te creëren. (BusinessFunction) Projectsturing Geheel van activiteiten uitgevoerd in een tijdelijk samenwerkingsverband gericht op het binnen bepaalde randvoorwaarden (bv. tijd, geld) bereiken van een vooraf gedefinieerd resultaat. (BusinessObject) project Het bepalen en bewaken van de uitvoering van alle veranderinitiatieven met bijbehorende investeringen. (BusinessFunction) Portfoliomanagement Het geheel van activiteiten van een organisatie. (BusinessObject) portfolio Deze svg is op 19-11-2024 14:23:50 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 19-11-2024 14:23:50 CET
Element Beschrijving
Kritieke Prestatie Indicator (KPI) een variabele om prestaties van ondernemingeneen onderneming te analyserenBusinessObject
Kritieke Succesfactor (KSF) Variabele die van belang is om de strategie van een organisatie te beinvloeden en te sturen.BusinessObject
Project Start Architectuur (PSA) Document dat als hulpmiddel bij een project wordt ingezet om veranderingen van A naar Beter te faciliteren.BusinessObject
Waterbeheerprogramma Een uitwerking van het te voeren beleid voor de ontwikkeling, het gebruik, het beheer, de bescherming of het behoud van een of meer onderdelen van de fysieke leefomgeving alsmede maatregelen om aan een of meer omgevingswaarden te voldoen of een of meer andere doelstellingen voor de fysieke leefomgeving te bereiken.BusinessObject
architectuur Principes en modellen voor de inrichting van organisatie, processen, informatievoorziening en technologie.BusinessObject
beleid Geheel van regels en inzichten over de uitvoering van (wettelijke taken) van het waterschap.BusinessObject
beleidsevaluatie Beoordeling van een maatregel, programma, plan of project aan de hand van evaluatiecriteria.BusinessObject
bestuursrapportage Verslag waarin verantwoording wordt afgelegd over de voortgang van de beleidsrealisatie en financiën in het lopende begrotingsjaar.BusinessObject
gemeenschappelijke regeling Een besluit tot samenwerking tussen bestuursorganen van gemeenten, provincies, waterschappen, rechtspersonen of andere openbare lichamen ter behartiging van een of meer bepaalde belangen van die bestuursorganen.BusinessObject
innovatieagenda Een beschrijving van welke vernieuwingen op welk moment zullen worden doorgevoerd of verder zullen worden uitgewerkt.BusinessObject
jaarrekening Jaarlijks overzicht van de financiële situatie van een bedrijf of organisatie.BusinessObject
kwaliteitseis Een eis die gesteld wordt aan de kwaliteit van iets.BusinessObject
kwaliteitsmanagementsysteem Een overzichtelijk geheel van alle vereiste procedures, processen, beleid, resultaten en registraties binnen een organisatie om de kwaliteit te borgen.BusinessObject
kwaliteitsrapportage Verslag van een controle die gericht is op het kwaliteitsmanagementsysteem van een organisatie.BusinessObject
managementrapportage Een gestructureerde weergave van gegevens die wordt opgesteld ter ondersteuning van het besluitvormingsproces.BusinessObject
missie Het doel van bestaan van een organisatie , zoals verwoord door de directie.BusinessObject
organisatiemodel Overzicht van de wijze waarop taken binnen een organisatie zijn verdeeld en de wijze waarop vervolgens afstemming tussen deeltaken tot stand is gebracht.BusinessObject
peilbesluit Bestuurlijk besluit met betrekking tot de te handhaven waterhoogte in waterlopenBusinessObject
portfolio Het geheel van activiteiten van een organisatie.BusinessObject
prestatie-indicator (PI) Een norm die aangeeft hoe een organisatie presteert op specifieke onderdelen.BusinessObject
programma Een tijdelijk geheel van samenhangende projecten en activiteiten gericht op het bereiken van één of meer strategische doelstellingen.BusinessObject
project Geheel van activiteiten uitgevoerd in een tijdelijk samenwerkingsverband gericht op het binnen bepaalde randvoorwaarden (bv. tijd, geld) bereiken van een vooraf gedefinieerd resultaat.BusinessObject
proof of concept Product of initiatief waarmee in een vroeg stadium kan worden aangetoond of dit zal werken zoals bedoeld.BusinessObject
prototype Eerste exemplaar van een nieuw product.BusinessObject
samenwerkingsovereenkomst Het geheel van afspraken over de manier van samenwerken tussen twee of meer partijen.BusinessObject
strategie Plan waarmee doelstellingen kunnen worden gerealiseerd.BusinessObject
trendanalyse Systematisch overzicht van wat de impact van belangrijke ontwikkelingen en onzekerheden op langere termijn naar een bepaalde richting zijn op de organisatieBusinessObject
verbetervoorstel Beschrijvingen van een gewenste verandering aan een asset of proces.BusinessObject
visie Ideaalbeeld van wat een organisatie, zou willen worden zoals verwoord door de directie.BusinessObject