Gegevensmanagement


Introductie[bewerken]

De waterschappen hebben in overeenstemming met het Digikompas en de Baseline Basis op Orde, een gezamenlijke ambitie rondom het delen van data geformuleerd:

  1. Als waterschappen werken we samen aan het delen van data, zodat we binnen een termijn van 5 tot 7 jaar onze ambities gerealiseerd hebben.
  2. Als waterschappen willen wij de relevante waterschapsgegevens beschikbaar stellen, zodanig dat wij volledig en efficiënt voldoen aan wettelijke verplichtingen en bestuurlijke afspraken.
  3. Als waterschappen stellen wij relevante gegevens als open data beschikbaar zodat klant-vragen die niet voortkomen uit wettelijke verplichtingen of bestuurlijke afspraken zoveel mogelijk op basis hiervan kunnen worden beantwoord. Klantvragen die extra inspanning of aanvullende gegevens vragen, zullen per geval beoordeeld worden op noodzaak en impact.
  4. Als waterschappen staan wij borg voor de kwaliteit van de beschikbaar gestelde gegevens (actueel, betrouwbaar en compleet) zodat vragen die een landelijk of waterschapsgrensoverschrijdend beeld vragen juist beantwoord kunnen worden en wij er als waterschappen ook gerust gebruik van kunnen maken.
  5. Als waterschappen streven wij naar de situatie dat de relevante gegevens die we extern beschikbaar stellen gelijk of direct afgeleid zijn van gegevens die in de eigen processen gebruikt worden zodat we als overheid transparant opereren.
  6. Als waterschappen willen wij onze bijdrage leveren aan de realisatie van de landelijke digitaliseringsopgave, door bij belangrijke ontwikkelingen samen met collega overheden en ketenpartners de digitalisering en ketenintegratie vorm te geven. We houden minimaal gelijke tred met onze collega-overheden en ketenpartners.


In het verleden bevatte WILMA een zeer gedetailleerde uitwerking van gegevensmanagement. Op deze pagina staat de content die gerelateerd is aan het model van de referentie architectuur. De overige informatie is terug te vinden op de sharepointomgeving van de CoPWA

Principes[bewerken]

De gegevensmanagementfunctie van waterschappen dient zodanig ingericht te zijn dat optimale kwaliteit van dienstverlening aan burger, bedrijf, instelling, andere overheden én afnemers wordt geboden. Dit wordt onder andere bereikt door:

  • daar waar het conform wet- en regelgeving is voorgeschreven het principe van eenmalige uitvraag en meervoudig gebruik van gegevens in praktijk te brengen;
  • het delen van gegevens tussen basis-, kern- en overige registraties te organiseren;
  • bedrijfsprocessen van gegevensbronnen los te koppelen via gegevensservices waardoor een hoge mate van flexibiliteit in het inrichten van bedrijfsprocessen en informatiesystemen mogelijk wordt;
  • kwaliteit van de gegevens te verhogen;
  • terugmeldingen op alle registraties faciliteren, zowel basisregistraties als overige registraties;
  • het verhogen van het inzicht in, en controle op, de levering en het gebruik van gegevens;
  • het naleven van vigerende wetgeving op het gebied van beveiliging (baseline toets) en bescherming van de privacy;
  • bewustzijn creëren.

Basisprincipes[bewerken]

De volgende basisprincipes liggen ten grondslag aan de invulling van gegevensmanagement:

Afgeleide principes[bewerken]

De onderstaande afgeleide principes zijn benoemd voor gegevensmanagement:

  • AP01. Gezamenlijk informatiestelsel
  • AP04. Doelmatige gegevensvastlegging en -verwerking
  • AP10. Alle informatie is openbaar tenzij anders is bepaald

Processen[bewerken]

Hieronder staat het Bedrijfsfunctie-interactiemodel en een aantal voorbeelden van processen rond het beheren en distribueren van brondata.

Bedrijfsfunctie-interactiemodel Gegevensmanagement[bewerken]

Onderstaande model toont de belangrijkste werkprocessen binnen de bedrijfsfuncties van gegevensmanagement en hun interacties.

Het vertalen van de strategie in meer concrete doelstellingen, uitgangspunten en plannen. (BusinessFunction) Beleid en architectuur Het vertalen van strategie en beleid in een gewenste inrichting en veranderingen. (BusinessFunction) Enterprise architectuur Het opstellen van beleid, het vertalen in meerjarenplannen met voorgestelde programma's en projecten en het evalueren van de beleidseffecten. (BusinessFunction) Beleids- en planvorming Het geheel van activiteiten om in het waterschap op het juiste moment over de juiste gegevens van de juiste kwaliteit te beschikken. (BusinessFunction) Gegevensmanagement Het operationele beheer van een gegevensverzameling binnen een applicatie of specifieke context (link naar kernregistratie, procesregistrat en basisregistratie), en het beheren van gegevens over gegevens met als doel een juiste context bij de gegevens te delen (zoals eigenaarschap, karaketeristieke, bron, doel etc.). (BusinessFunction) Brondatabeheer Het komen tot een geaccepteerde kwaliteit van gegevens. (BusinessProcess) Valideren data Het verkrijgen van gegevens. (BusinessProcess) inwinnen data Het aanpassen en wegschrijven van gegevens. (BusinessProcess) bewerken en opslaan data BusinessFunction Documentbeheer Het rubriceren en indelen van documenten in specifieke categorieën. (BusinessProcess) organiseren en classificeren documenten Het aanpassen en wegschrijven van documenten. (BusinessProcess) bewerken en opslaan documenten Het aanmaken van documenten (BusinessProcess) creëren documenten Het innemen, transformeren, verplaatsen, repliceren, transformeren, virtualiseren, leveren en distribueren van gegevens om alle vormen van gegevens- en informatietoepassing mogelijk te maken. (BusinessFunction) Gegevensintegratie en -Distributie Het aanbieden van gegevens voor gebruik. (BusinessProcess) distribueren data Het converteren van informatie of gegevens van het ene formaat naar het andere. (BusinessProcess) transformeren data Het verplaatsen van data van één of meer bronnen naar een bestemming waar het kan worden opgeslagen en verder worden geanalyseerd of gebruikt. (BusinessProcess) extraheren / ingesteren data Het vastleggen van afspraken tussen gegevensleverancier en -afnemer. (BusinessProcess) opstellen GegevensLeveringsOver- eenkomst (GLO) BusinessProcess analyseren data Het ervoor zorgdragen dat gegevens duurzaam toegankelijk blijven of conform de juiste bewaartermijn worden verwijderd, zodat het handelen van de organisatie publiek verantwoord kan worden. Dit geldt voor zowel gestructureerde gegevens als ongestructureerde gegevens. Rekening houden met de levenscyclus van gegevens en conform de archiefwet. (BusinessFunction) Archiefbeheer Het opslaan of verzamelen van documenten in een archief of andere bewaarplaats. (BusinessProcess) archiveren documenten Er voor zorgen dat er niets overblijft van documenten. (BusinessProcess) vernietigen documenten Er voor zorgen dat er niets overblijft van data. (BusinessProcess) vernietigen data Het opslaan of verzamelen van data in een archief of andere bewaarplaats. (BusinessProcess) archiveren data Het nemen van maatregelen die ervoor zorgen dat gegevens voldoen aan de kwaliteitseisen die de organisatie daaraan stelt. (BusinessFunction) Gegevenskwaliteitsmanagement Het specificeren van de criteria waar data aan moet voldoen. (BusinessProcess) opstellen datakwaliteitseisen Het inrichten van activiteiten om in de organisatie op het juiste moment over de juiste gegevens van de juiste kwaliteit te beschikken. (BusinessProcess) inrichten gegevensbeheer- en distributieproces Het op gezette tijden toetsen of gegevens voldoen aan de daaran gestelde criteria. (BusinessProcess) periodiek controleren conformiteit datakwaliteitseisen BusinessProcess optimaliseren datakwaliteit Bekijken en waarderen of de criteria die gesteld worden aan gegevens nog aansluiten op behoefte. (BusinessProcess) evalueren datakwaliteitseisen Berichtgeven over en aannemen van de eisen die gesteld worden aan gegevens. (BusinessProcess) communiceren en adopteren datakwaliteitseisen Het zorgdragen voor een toekomstvaste inrichting van de informatievoorziening en het ontwikkelen en uitvoeren van informatiebeleid. (BusinessFunction) Informatiemanagement Het hanteren van een samenhangend stelsel van maatregelen dat zich richt op het blijvend realiseren van een gewenst niveau van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van (stuur-)informatie en informatiesystemen die gebruikt worden binnen een organisatie. (BusinessFunction) Informatiebeveiliging De bedrijfsfunctie Relatiebeheer is ervoor verantwoordelijk dat het contact met externe relaties wordt onderhouden en benut. (BusinessFunction) Relatiebeheer Het aangaan van de interactie met de klant (en ketenpartners), het ervoor zorgen dat zij over de juiste gegevens en informatie beschikken en het ontvangen van meldingen, verzoeken en gegevens. (BusinessFunction) Klantbeheer FlowRelationship waterschaps- beleid FlowRelationship DSO- kwaliteitseisen FlowRelationship bewaar- en vernietigings- beleid FlowRelationship bedrijfsstand- aarden FlowRelationship architectuur FlowRelationship externe gegevensleve- ringen FlowRelationship gegevenssets FlowRelationship gegevenssets FlowRelationship documenten FlowRelationship procesinrichti- ng databeheer FlowRelationship distributiepr- ocesinrichting FlowRelationship datakwaliteit- splan FlowRelationship datakwaliteit- splan FlowRelationship BIV- classificatie FlowRelationship Data Protection Impact Assassment FlowRelationship externe gegevensver- zoeken Deze svg is op 04-10-2024 22:42:14 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 04-10-2024 22:42:14 CEST


Verwerken mutatie Basisregistratie Grootschalige Topografie[bewerken]

Waterschappen zijn bronhouder van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn voor een deel van gegevens die in deze wettelijke registratie worden vastgelegd. Hieronder is beschreven hoe het beheerproces eruit kan zien voor een waterschap.

De assets (kunstwerken, tijdelijke waterkeringen) die vanuit het proces bouw en inrichting is gerealiseerd. Het in gebruik nemen van de waterkering en de inhoudelijke en formele overdracht (inclusief bijbehorende informatie) hiervan naar diegenen die belast zijn met de in stand houding en beheer van de waterkering. De waterkering wordt vanuit de projecfase overgedragen naar de beheerorganisatie (zie ook vergunningverlening, calamiteitenzorg etc. (opleverdossier). (BusinessEvent) Asset opgeleverd BusinessEvent (Vergund) werk uitgevoerd BusinessProcess verwerken opgeleverde werken in Basisregistratie Grootschalige Topografie Het komen tot een geaccepteerde kwaliteit van aardrijkskundige gegevens. (BusinessProcess) Valideren topografie Het aanpassen en wegschrijven van gegevens en in de lokale kopie van de Basisregistratie Grootschalige Topografie. (BusinessProcess) bewerken en opslaan aanpassing Basisregistratie Grootschalige Topografie Het verkrijgen van aardrijkskundige gegevens. (BusinessProcess) inwinnen topografie Het aanbieden van gegevens aan de landelijke Basisregistratie Grootschalige Topografie. (BusinessProcess) distribueren aanpassing Basisregistratie Grootschalige Topografie BusinessEvent horizontaal mutatiebericht BGT verstuurd BusinessEvent verticaal mutatiebericht BGT verstuurd BusinessEvent terugmelding BGT BusinessEvent aanpassing BGT aangrenzend bronhouder TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship Deze svg is op 04-10-2024 22:42:15 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 04-10-2024 22:42:15 CEST

Aanleiding
Er zijn meerdere mogelijk aanleidingen om dit proces uit te voeren:

  • Een bouwproject binnen het waterschap kan afgerond zijn, waarbij er aanpassingen geweest zijn in de buitenruimte, die verwerkt moeten worden in de BGT.
  • Iemand kan een verbetervoorstel hebben voor de basisregistratie en deze gemeld hebben via de terugmeldvoorziening van de BGT.
  • Buiten de organisatie is een vergund werk uitgevoerd en opgeleverd, waarbij er aanpassingen aan de buitenruimte hebben plaatsgevonden.


Toelichting
Om de BGT aan te passen, wordt topografie ingewonnen door bijv. remote sensing of een landmeter.

  • valideren topografie: De kwaliteit van de ingewonnen topografie wordt gecontroleerd op o.a. consistentie, conformiteit aan de standaarden en volledigheid.
  • bewerken en opslaan aanpassing Basisregistratie Grootschalige Topografie :De gevalideerde gegevens worden verwerkt in de bronregistratie bij het waterschap.
  • distribueren aanpassing Basisregistratie Grootschalige Topografie: De aanpassingen in de BGT worden verstuurd naar afnemende systemen binnen de organisatie (horizontaal berichtenverkeer) en de centrale voorziening bij het Kadaster (verticaal berichtenverkeer).

Verwerken mutatie kernregistratie (bijv. DAMO)[bewerken]

Een deel van de gegevens binnen een organisatie worden hergebruikt binnen verschillende processen en bedrijfsfuncties. Deze worden ook wel "kernregistraties" genoemd. Hieronder is beschreven hoe het beheerproces van zo'n kernregistratie eruit kan zien voor een waterschap.


Aanleiding
Er zijn meerdere mogelijk aanleidingen om dit proces uit te voeren:

  • Een bouwproject binnen het waterschap kan afgerond zijn, waarbij er aanpassingen geweest zijn in de buitenruimte, die verwerkte moeten worden op kaart.
  • Via de Centrale DistributieLaag (CDL) zijn fouten of kwaliteitsafwijkingen geconstateerd in de geleverde data.
  • Buiten de organisatie is een vergund werk uitgevoerd en opgeleverd, waarbij er aanpassingen aan de buitenruimte hebben plaatsgevonden.


Toelichting

  • inwinnen topografie: Om de BGT aan te passen, wordt topografie ingewonnen door bijv. remote sensing of een landmeter.
  • valideren topografie:De kwaliteit van de ingewonnen topografie wordt gecontroleerd op o.a. consistentie, conformiteit aan de standaarden en volledigheid.
  • inwinnen attributen: Om kenmerken van gegevensobjecten vast te leggen wordt informatie ingewonnen via bijv. benutting van expertkennis of technische documentatie
  • valideren attributen: De kwaliteit van de ingewonnen attributen worden gecontroleerd op o.a. consistentie, conformiteit aan de standaarden en volledigheid.
  • bewerken en opslaan aanpassing kernregistratie: De gevalideerde gegevens worden verwerkt in de bronregistratie bij het waterschap.

Integreren en distribueren kernregistratie[bewerken]

Hieronder is beschreven hoe deze gegevens geïntegreerd en gedistribueerd worden, voor (her)gebruik binnen en buiten de organisatie.

Aanleiding
Het proces wordt gestart als er gegevens in een kernregistratie zijn aangepast.

Toelichting

  • extraheren/ingesteren data: Gegevens uit de kernregistratie(s) worden opgehaald uit de bron.
  • transformeren data: Gegevens worden waar nodig getransformeerd om ze bijvoorbeeld te koppelen, verrijken, ontdubbelen, etc.. Mogelijk worden de resultaten tussentijds opgeslagen.
  • intern distribueren data: Gegevens worden intern gedeeld voor (her)gebruik in afnemende toepassingen.
  • extern distribueren data: Data worden extern gedistribueerd naar en via de CDL. Hiervoor vinden geen tussentijdse transformaties plaats.

Verwerking mutaties kernregistraties en basisregistraties[bewerken]

Zoals in de voorbeelden hierboven te zien is, zijn er een aantal raakvlakken tussen het beheren van de BGT en de eigen kernregistratie:

  • Beide bedrijfsprocessen kunnen dezelfde aanleiding hebben, om uitgevoerd te worden ("Asset opgeleverd" en "(Vergund) werk uitgevoerd");
  • Beide bedrijfsprocessen delen een aantal werkprocessen ("inwinnen topografie" en "valideren topografie").

Daarom is het zeer raadzaam om deze processen als organisatie goed op elkaar afstemmen. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Bij "inwinnen topografie" de eisen vanuit beide registraties mee te geven, zodat gegeven eenmalig ingewonnen kunnen worden, en meervoudig gebruikt voor bijwerking van beide registraties.
  • De bedrijfsprocessen te integreren tot één bedrijfsproces. Hierbij kan ook Geo-BOR berichtenverkeer geïmplementeerd worden, om de afstemming ook informatietechnisch te ondersteunen.