Organisatorische laag Omgevingswet: verschil tussen versies
k (Alangenacker heeft pagina Organisatorische laag Omgevingswet hernoemd naar Organisatorische laag Omgevingswet) |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Publicatie | |||
|Publicatie=Publiceren | |||
|Redactiestatus=bijspijkerboekje erbij | |||
}} | |||
== PDCA-cyclus Omgevingswet== | |||
PDCA staat voor (1)Plan, (2)Do, (3)Check en (4)Act. Deze stappen vormen samen de PDCA-cyclus die door Deming is bedacht. | |||
#1. '''Plan''' gaat over de visie en het vaststellen van beleid met duidelijke doelen; | |||
#2. '''Do''' gaat over het uitvoeren van dat beleid; | |||
#3. '''Check''' betreft het evalueren van dit beleid, en; | |||
#4. '''Act''' is bedoeld om bij te sturen middels de acties die uit de evaluatie volgen. | |||
In onderstaande PDCA-cyclus van de omgevingswet zie je precies welke onderwerpen en instrumenten beschikbaar zijn om deze cyclus succesvol vorm te geven. | |||
<imagemap> | |||
Bestand:PDCA_OW.png| | |||
rect 75 274 296 429 [[Omgevingsvisie - Omgevingswet]] | |||
rect 72 453 299 610 [[Instructieregels - Omgevingswet]] | |||
rect 370 269 594 365 [[Algemene regels - Omgevingswet]] | |||
rect 368 387 589 480 [[Projectbesluiten - Omgevingswet]] | |||
rect 370 506 592 610 [[Omgevingsvergunningen - Omgevingswet]] | |||
rect 656 269 882 422 [[Toezicht en handhaving - Omgevingswet]] | |||
rect 659 451 880 605 [[Monitoring en evaluatie - Omgevingswet]] | |||
rect 949 267 1170 360 [[Omgevingsplannen - Omgevingswet]] | |||
rect 949 387 1171 477 [[Omgevingswaarden - Omgevingswet]] | |||
rect 954 502 1174 608 [[Programma's - Omgevingswet]] | |||
desc bottom-left | |||
</imagemap> | |||
== Referentiemodel Organisatorische Laag== | == Referentiemodel Organisatorische Laag== | ||
Regel 75: | Regel 110: | ||
* [https://www.hetwaterschapshuis.nl/toepasbare-regels TROWA handreiking hoofdstuk 1.8 Toepasbare regels] | * [https://www.hetwaterschapshuis.nl/toepasbare-regels TROWA handreiking hoofdstuk 1.8 Toepasbare regels] | ||
* [https://www.hetwaterschapshuis.nl/juridische-regels-algemeen TROWA handreiking hoofdstuk 1.7 Juridische regels - Algemeen] | * [https://www.hetwaterschapshuis.nl/juridische-regels-algemeen TROWA handreiking hoofdstuk 1.7 Juridische regels - Algemeen] | ||
* [[Media:190709_aangepast_Bijspijkerboekje_juridische_basiskennis_Omgevingswet_DEF.pdf|Aangepast Bijspijkerboekje juridische basiskennis Omgevingswet]] |
Versie van 25 mrt 2022 16:28
PDCA-cyclus Omgevingswet[bewerken]
PDCA staat voor (1)Plan, (2)Do, (3)Check en (4)Act. Deze stappen vormen samen de PDCA-cyclus die door Deming is bedacht.
- 1. Plan gaat over de visie en het vaststellen van beleid met duidelijke doelen;
- 2. Do gaat over het uitvoeren van dat beleid;
- 3. Check betreft het evalueren van dit beleid, en;
- 4. Act is bedoeld om bij te sturen middels de acties die uit de evaluatie volgen.
In onderstaande PDCA-cyclus van de omgevingswet zie je precies welke onderwerpen en instrumenten beschikbaar zijn om deze cyclus succesvol vorm te geven.
Referentiemodel Organisatorische Laag[bewerken]
Deze laag bevat alle producten en diensten van de overheid en de processen en organisaties die hierbij betrokken zijn. Hieronder valt ook de manier waarop binnen de eigen organisatie producten en diensten geproduceerd worden.
Actoren en Rollen[bewerken]
Bij het inrichten van processen is de verdeling van verantwoordelijkheden van groot belang. In de procesarchitectuur maken we onderscheid tussen actoren en rollen. Actoren vertegenwoordigen (rechts)personen en organisatorische eenheden, rollen representeren verantwoordelijkheden. Rollen kunnen worden toegekend aan actoren maar hebben overigens geen directe relatie met de organisatie-indeling.
Het onderkennen van met name rollen is belangrijk omdat dat ons helpt bij het inrichten van processen, bijvoorbeeld:
- bij het gescheiden houden van conflicterende verantwoordelijkheden. Het onderkennen van verschillende rollen is op zich niet voldoende, het moet ook duidelijk zijn dat de betreffende rollen niet door dezelfde persoon of functie mogen worden vervuld.
- bij het herkennen van vergelijkbare rollen in verschillende processen. Vergelijkbare rollen kunnen wellicht aan dezelfde actor (bijvoorbeeld een medewerker) toegewezen worden, of een gedeeld competentieprofiel hebben.
- bij het samenstellen van processen en deelprocessen uit processtappen. Een processtap wordt in beginsel uitgevoerd door één rol.
In de procesarchitectuur onderkennen we referentierollen als hulpmiddel voor gemeenten. In de processen en bij zaakgericht werken gebruiken we die referentierollen maar het staat gemeenten vrij om in de eigen organisatie aanvullende of afwijkende rollen te onderkennen.
Onderstaande figuur toont een overzicht van de belangrijkste actoren en rollen binnen de waterschappen, met betrekking tot de Omgevingswet.
Bedrijfsprocesinteracties[bewerken]
Door de invoering van de Omgevingswet zal een groot aantal bedrijfsprocessen aangepast moeten worden. Ter ondersteuning is een interbestuurlijk afgestemd processenmodel beschikbaar waarin deze processen en hun onderlinge samenhang worden weergegeven. Onderstaande figuur toont het processenmodel. Klik op een proces voor meer informatie.
Samenhang van bedrijfsprocessen[bewerken]
De samenhang tussen de bedrijfsprocessen is in de figuur weergegeven met genummerde relaties:
Toelichting bij de bedrijfsfuncties en -processen Omgevingswet[bewerken]
De hier beschreven en uitgewerkte bedrijfsprocessen zijn bedoeld voor waterschappen om als referentie te gebruiken bij het inrichten van de eigen processen. Het advies is om vooral de indeling van processen die hieronder is beschreven over te nemen; die is in 2017 interbestuurlijk afgestemd binnen het project 'Uitvoering Informatievoorziening Omgevingswet – Interbestuurlijk' (UIVO-I)'. bij samenwerking is het belangrijk elkaars processen te begrijpen en in gelijke termen te spreken.
Bij het modelleren is vooral de hoofdstroom weergegeven. Afwijkende stromen zoals het voortijdig beëindigen van proces op verzoek van de aanvrager zijn over het algemeen niet weergegeven. We benadrukken hier dat niet het procesmodel leidend moet zijn maar de onderhanden casus. Processtappen versnellen, herhalen, parallel uitvoeren of overslaan is toegestaan en zelfs aanbevolen als dat de onderhanden casus en de ‘klant’ verder helpt; deze alternatieve paden zijn omwille van de overzichtelijkheid in de procesdiagrammen niet weergegeven. Kennis van de ‘formele’ procesgang is onontbeerlijk om verantwoord te kunnen afwijken.
De diagrammen zijn gemodelleerd volgens de ArchiMate-standaard voor architectuurmodellen. Wie daarmee niet bekend is, kan de icoontjes en verschillen in vormen en lijnstijlen gewoon negeren. Wat resteert is een eenvoudig blokjes-en-lijntjesmodel dat de volgordelijkheid van activiteiten weergeeft in ‘zwembanen’; de kleuren van de vormen dienen enkel ter visuele ondersteuning.
Principes[bewerken]
Handreikingen en achtergrondinformatie[bewerken]
Klik op onderstaande links om handreikingen en achtergrondinformatie met betrekking tot de Organisatielaag achter het thema Omgevingswet te raadplegen:
- TROWA handreiking hoofdstuk 1.10 Begrippen clusteren
- TROWA handreiking hoofdstuk 1.5 Activiteiten
- TROWA handreiking hoofdstuk 1.7 Juridische regels activiteitgericht
- TROWA handreiking hoofdstuk 1.8 Toepasbare regels
- TROWA handreiking hoofdstuk 1.7 Juridische regels - Algemeen
- Aangepast Bijspijkerboekje juridische basiskennis Omgevingswet