OudOmgevingswet: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met ' DE WILMA KRIJGT MOMENTEEL EEN UP-GRADE EN HET THEMA OMGEVINGSWET IS DAAR ONDERDEEL VAN. MEER INFORMATIE KAN JE VERKRIJGEN VIA [mailto:eric.brouwer@ictu.nl ericbrou...')
 
k (Alangenacker heeft pagina Omgevingswet hernoemd naar OudOmgevingswet: nieuwe pagina voor gemaakt.)
 
(46 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
''Dit thema wordt beheerd door de community WILMA / Omgevingswet.<br />''


DE WILMA KRIJGT MOMENTEEL EEN UP-GRADE EN HET THEMA OMGEVINGSWET IS DAAR ONDERDEEL VAN.
Het beheer is een inspanning die van “alle kanten moet komen". De kennis en ervaring met de Omgevingswet willen we immers makkelijk delen tussen de Waterschappen. Het is daarbij van belang dat zo veel mogelijk collega’s een steentje bijdragen aan het geheel. Wat de één aan informatie verzamelt kan aan allen worden doorgegeven. Daarmee wordt een ieder van ons ontlast bij het uitzoeken van allerlei aspecten van de Omgevingswet.<br />
MEER INFORMATIE KAN JE VERKRIJGEN VIA [mailto:eric.brouwer@ictu.nl ericbrouwer@ictu.nl] OF 0625081006
Het aanleveren van inhoud kan iedereen doen, het verwerken ervan in de wiki gebeurt door [mailto:gert.kuivenhoven@rijnland.net Gert Kuivenhoven], [mailto:SWierink@Vallei-Veluwe.nl Sjef Wierink] en [mailto:m.zwart@hhnk.nl Michel Zwart] en een ieder die zich bij hen wil aansluiten 😊.<br />
'''ACTIE WILMA Beheer''' - linkje opnemen naar de WILMA pagina waar is aangegeven wat het beheer inhoud qua werkzaamheden e.d.


Heb je vragen of wil je meedenken over dit thema, kijk dan ook eens op de pagina [[Denk mee met Omgevingswet|Denk mee met Omgevingswet]]!


'''OPROEP'''
 
{| class="table"
|-
!+++ '''OPROEP TOT REVIEW''' +++
|-
|'''''Het programma DSO-LV heeft inmiddels ook de tweede batch van de Major Release van de architectuurdocumentatie DSO-LV opgeleverd. De documenten zijn nog steeds te reviewen! De documenten staan [[Major Release architectuurdocumentatie DSO-LV |hier]].'''''
|-
|}
 
== OPROEP ==


ALS JE ARCHITECT BENT BIJ EEN WATERSCHAP EN BETROKKEN BENT BIJ DE OMGEVINGSWET, NEEM DAN AUB EVEN CONTACT MET ONS OP, ZODAT WE JOUW ERVARINGEN KUNNEN DELEN MET COLLEGA'S !
ALS JE ARCHITECT BENT BIJ EEN WATERSCHAP EN BETROKKEN BENT BIJ DE OMGEVINGSWET, NEEM DAN AUB EVEN CONTACT MET ONS OP, ZODAT WE JOUW ERVARINGEN KUNNEN DELEN MET COLLEGA'S !


De Omgevingswet brengt burgers en bedrijven meer duidelijkheid en gemak voor het (laten) aanpassen van onze leefomgeving. Algemene informatie over (de invoering van) de Omgevingswet is te lezen via [https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/omgevingswet rijksoverheid.nl/omgevingswet] en [https://www.omgevingswetportaal.nl/ omgevingsportaal.nl]
Op deze 2 informatiesites van de Omgevingswet wordt weinig gezegd over de manier waarop het werken met architectuur kan worden ingezet bij die veranderingen c.q. hoe het samenhangt met projecten en projectportfolio-management. Wel worden op de 2 sites diverse aspecten belicht die ook bij het werken met architectuur aan de orde komen, zoals de betrokken organisaties, de (gemeenschappelijke) processen en daarbij benodigde gegevens en informatiesystemen.


In de WILMA geven we een overzicht hoe je met architectuur (de invoering van) de Omgevingswet kunt ondersteunen c.q. versnellen. Pragmatisch en toegespitst op de waterschappen:
Het thema Omgevingswet is nog in opbouw. We hebben al enkele besprekingen gehad (op 9 februari, 8 april en 11 september 2019), maar er is nog veel te doen. We hebben het volgende voor ogen:
* stappen die relevant zijn voor de aansluiting op de Enterprise Architectuur
# Iedere zes weken komt de community WILMA / Omgevingswet bij elkaar om het thema actueel te laten houden. Komend jaar nog twee keer, zie ook de [[WILMA Agenda|Agenda]].
* een overzicht hoe ver elk waterschap al is
# De (tussen)resultaten van de lopende initiatieven aan Omgevingswet verbinden (indien relevant). Denk hierbij in elk geval aan de zaken die worden opgeleverd door TROWA en EA. Maar ook de aspecten van Omgevingswet waaraan vanuit GEMMA wordt gewerkt.
* de collega-architecten die je voor vragen e.d. kunt benaderen
# Landelijke ontwikkelingen van Omgevingswet volgen. We zorgen voor een abonnement op de Nieuwsbrief van Omgevingswet. Enkele leden van de community Omgevingswet zullen deze brieven doornemen om te bepalen welke aspecten relevant zijn voor de waterschappen en we zullen zo nodig de wiki daarmee actualiseren.
* voorbeelden hoe een Enterprise Architectuur kan zijn afgestemd op de architectuur van de Omgevingswet
# De voortgang van de aansluiting van de waterschappen op de DSO-LV in kaart brengen. We visualiseren dat bv elk kwartaal met een “barometer” op enkele meetpunten en we nemen daar een korte toelichtende tekst bij op.
 
== Inleiding Omgevingswet ==
 
De Omgevingswet brengt burgers en bedrijven meer duidelijkheid en gemak voor het (laten) aanpassen van onze leefomgeving. Algemene informatie over (de invoering van) de Omgevingswet is te lezen via [https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/omgevingswet rijksoverheid.nl/omgevingswet] en [https://www.omgevingswetportaal.nl/ omgevingsportaal.nl].
Op deze twee informatiesites van de Omgevingswet wordt weinig gezegd over de manier waarop het werken met architectuur kan worden ingezet bij die veranderingen c.q. hoe het samenhangt met projecten en projectportfolio-management. Wel worden op de twee sites diverse aspecten belicht die ook bij het werken met architectuur aan de orde komen, zoals de betrokken organisaties, de (gemeenschappelijke) processen en daarbij benodigde gegevens en informatiesystemen.


In de WILMA geven we daarom een overzicht hoe je met architectuur (de invoering van) de Omgevingswet kunt ondersteunen c.q. versnellen. Pragmatisch en toegespitst op de waterschappen. We beschouwen daartoe de Landelijke Voorziening van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO-LV) en de aansluiting daarop vanuit een enterprise architectuur van een waterschap.


'''Aansluiting EA op de DSO-LV'''
== Architectuur van de Omgevingswet: DSO-LV ==


Stappen die je helpen om als (enterprise) architect goed aan de slag te gaan met de omgevingswet zijn:
Vanuit de Omgevingswet is met name de architectuur van Landelijke Voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV) van belang: dat is de basis voor de samenwerking tussen de betrokken organisaties, waaronder dus ook een waterschap.
De architectuur van de DSO-LV is te vinden via: [https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/digitaal-stelsel/bouw/visie-uitgangspunten/overall-globale/ aandeslagmetdeomgevingswet.nl].
De architectuuruitwerking van de DSO-LV is recent geactualiseerd: [[Media:190225 Doelarchitectuur DSO-LV v3.10.pdf|Doelarchitectuur DSO-LV v3.10 (25-2-2019)]].
We zien dat in deze versie de NORA meer expliciet is toegepast en dat ook de afgeleide principes van de NORA meer zijn uitgewerkt.
Het werken vanuit pdf’s is echter niet het meest handig voor architecten.
Het zou helpen als van grote nationale programma’s (zoals bv Omgevingswet) de architectuur wordt uitgewerkt in een wiki zoals de NORA, opdat andere architecturen, zoals de WILMA, daar direct hergebruik van kunnen maken en (overheids)organisaties er optimaal op kunnen aansluiten.
'''ACTIE NORA Beheer''' (Eric Brouwer) gaat samen met de '''Business Liaison Architect (BLA) van de Omgevingswet''' (Paul de Frankrijker) na of dat voor de architectuur van de DSO-LV mogelijk is.


1.  Oriënteer je op de ontwikkeling van de Landelijke Voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV).<br />
Het idee is om de architectuur DSO-LV volgens het vijflaagsmodel van de NORA uit te werken en om te zetten naar wiki-teksten en dan na te gaan hoe de architectuur van waterschappen daarop past. Vanuit de gemeenten is zo’n zelfde exercitie uitgevoerd. Daardoor kunnen we nu slim hergebruik maken van teksten die reeds beschikbaar zijn in de GEMMA: [https://www.gemmaonline.nl/index.php/Thema_Omgevingswet thema Omgevingswet].  
Met name de architectuur daarvan is van belang: die is de basis voor de samenwerking tussen de betrokken organisaties, waaronder dus ook het waterschap.
De architectuur van de DSO-LV is te vinden via: [https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/digitaal-stelsel/bouw/visie-uitgangspunten/overall-globale/ aandeslagmetdeomgevingswet.nl]


NB-1  Eind december 2018 komt een aangepaste architectuur van de DSO-LV beschikbaar.
Ook is nog een handvat beschikbaar voor bevoegd gezag: [[Media:180411 DSO Aansluitkoppelvlakken BG v0.45.pdf|aansluiteisen (pdf)]].


NB-2  Bij de aansluiting van gemeenten op de architectuur van de DSO-LV is het volgende in kaart gebracht: [https://www.gemmaonline.nl/index.php/Thema_Omgevingswet gemmaonline thema Omgevingswet]
Eventuele uitleg kan je krijgen via de Business Liaison Architect (BLA) van de Omgevingswet: Paul de Frankrijker, mailto:pauldedigitect@gmail.com.


2.  Bepaal welke (architectuur)eisen worden gesteld aan de aansluiting op de DSO-LV.<br />
<imagemap>
Hier zijn diverse handvatten voor beschikbaar:
Bestand:Architectuur_omgevingswet.png|Architectuur omgevingwet|950px|kaderloos|gecentreerd
* een document met de  [[Media:180411 DSO Aansluitkoppelvlakken BG v0.45.pdf|aansluiteisen (pdf)]]  voor bevoegd gezag en
* een [[Media:3.1_20171101_Product_1.4_en_3.1_Eisen_aan_Architectuur_en_IV_(definitief).pdf|checklist van UIVO-w (pdf)]] met [[Media:3.1a_20171101_Product_1.4_en_3.1_Eisen_aan_Architectuur_en_IV_(bijlage)_0.1.pdf|bijlage (pdf)]]


Eventuele uitleg kan je krijgen via de Business Liaison Architect (BLA) van de Omgevingswet: Paul de Frankrijker, pauldedigitect@gmail.com
rect 486 110 874 159 [[Grondslagen omgevingswet]]
rect 489 184 874 234 [[Bedrijfsarchitectuur omgevingswet]]
rect 494 258 876 308 [[Informatie-architectuur omgevingswet]]
rect 488 333 873 381 [[Applicatie-architectuur omgevingswet]]
rect 491 408 877 457 [[Infrastructuurarchitectuur omgevingswet]]


3.  Ga na welke scope c.q. ambitieniveau jouw waterschap kiest.<br />
desc bottom-left
Het management van de betrokken organisaties is vanuit de Omgevingswet gevraagd een plan van aanpak te maken: een routeplanner waarmee je de invoering van de Omgevingswet in jouw organisatie kunt regelen. Zie de routeplanners voor waterschappen op [https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/publish/pages/153450/180622_routekaart_anders_werken_voor_waterschappen.pdf routekaart anders werken voor waterschappen.pdf]
</imagemap>
Is dat plan van aanpak er al voor jouw waterschap?
Probeer dan contact op te bouwen met de verantwoordelijke daarvoor en ga vanuit het perspectief architectuur helpen die scope zo helder mogelijk te krijgen.


4.  Laat de Enterprise Architectuur van jouw waterschap mede leidend zijn voor het plan om de Omgevingswet in te voeren.<br />
== Aansluiting EA op de DSO-LV ==
Als de impact van de Omgevingswet nog niet in de Enterprise Architectuur is verwerkt, dan zal dat zsm moeten worden gedaan (zie ook punt 2).


NB. Voor het beschrijven van de Omgevingswet irt de EA van het waterschap kan je gebruik maken van het [https://www.noraonline.nl/wiki/Vijflaagsmodel NORA vijflaagsmodel]
Als de architectuur van de DSO-LV eenzelfde beschrijvingsstructuur volgt als de enterprise architectuur (EA) van een Waterschap, dan zijn die beide architecturen eenvoudig met elkaar te vergelijken en af te stemmen.
Gezien de architectuur van de DSO-LV op hoofdlijnen het [https://www.noraonline.nl/wiki/Vijflaagsmodel NORA vijflaagsmodel] volgt, zou het handig zijn als volgens datzelfde vijflaagsmodel een “referentie architectuur” beschikbaar is van een waterschap. Daarmee komt voor een waterschap tevens zicht op de aspecten die voor hen nog onvoldoende zijn ingevuld om aan te sluiten op de DSO-LV. Zo'n referentie architectuur blijkt echter niet beschikbaar te zijn.


Aspecten die hierin kunnen worden verwerkt zijn bijvoorbeeld de voor Waterschappen specifieke:
Vanuit de community Actualisatie WILMA wordt de WILMA  enterprise architectuur geactualiseerd. Dat doen ze door slim hergebruik te maken van (tussen)resultaten van diverse projecten. Ze richten zich daarbij vooral op (het beheer van) de generieke zaken in de WILMA, opbouwend vanuit thema’s. Lees maar eens deze [[Media:Actualisatie WILMA 20190619 v1.pdf|presentatie over de WILMA]] en bekijk het [[Media:Lijst met GEMMA componenten v1.pdf|Excel-overzicht met GEMMA- en NORA-elementen]].
* Business processen
Afgesproken is dat beide groepen zullen samenwerken en dat we vanuit de Omgevingswet het liefst zien dat processen en bedrijfsfuncties in de WILMA worden opgenomen die we voor de Omgevingswet kunnen hergebruiken. De beschrijvingen daarvoor zullen we hen aanleveren.<br />
* Business functies
'''ACTIE De community WILMA / Omgevingswet''' zal nog bespreken wie dat gaan doen en wanneer.
* Business objecten - zie bijvoorbeeld [https://www.gemmaonline.nl/index.php/Omgevingswet/1.5/id-0a226285-d1a5-4c77-8ab6-2e446ee015be Gemmaonline]
 
* Ketenprocessen waar een Waterschap in het kader van de Omgevingswet een bijdrage aan levert
Verder maken we voor de EA gebruik van de architectuuruitwerking zoals die is opgeleverd vanuit UIVO-W:
* Daartoe benodigde koppelvlakken met de Business processen van een Waterschap
* [[Media:3.1_20171101_Product_1.4_en_3.1_Eisen_aan_Architectuur_en_IV_(definitief).pdf|checklist van UIVO-w (pdf)]] met
* [[Media:3.1a_20171101_Product_1.4_en_3.1_Eisen_aan_Architectuur_en_IV_(bijlage)_0.1.pdf|bijlage (pdf)]]
<br />


5.   Als het beeld van de huidige situatie van het waterschap actueel is in de Enterprise Architectuur, dan kan van daar uit een groeipad worden opgemaakt voor de toekomstige situatie met de Omgevingswet (zie ook punt 4).<br />
Ga na welke scope c.q. ambitieniveau jouw waterschap kiest.<br />
Dit inzicht helpt ook bij het scherp krijgen van de scope om van A naar Beter te gaan (zie punt 3).
Het management van de betrokken organisaties is vanuit de Omgevingswet gevraagd een plan van aanpak te maken: een routeplanner waarmee je de invoering van de Omgevingswet in jouw organisatie kunt regelen. Zie de routeplanners voor waterschappen op [https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/publish/pages/153450/180622_routekaart_anders_werken_voor_waterschappen.pdf routekaart anders werken voor waterschappen.pdf]<br />
Is dat plan van aanpak er al voor jouw waterschap?<br />
Probeer dan contact op te bouwen met de verantwoordelijke daarvoor en ga vanuit het perspectief architectuur helpen die scope zo helder mogelijk te krijgen.Laat de enterprise architectuur van jouw waterschap mede leidend zijn voor het plan om de Omgevingswet in te voeren!


NB. Indien dat niet zo is, dan zal -zodra de toekomstige situatie in beeld is gebracht- het wat meer tijd kosten om alsnog zicht te krijgen op voor de Omgevingswet relevante onderdelen van de bestaande situatie.
== Informatiemodel waterschap afstemmen op Informatiemodel DSO-LV ==
Als eerste stap daartoe gaan we de informatieobjecten met elkaar vergelijken. Voor de DSO-LV zijn de relevante informatie-objecten opgenomen in de doelarchitectuur.


6.  Help vanuit de beelden van de Enterprise Architectuur om de projecten binnen het waterschap een vliegende start te geven door PSA’s voor die projecten op te stellen.<br />
Bij de informatie-objecten van een waterschap kun je denken aan:
Maak daarbij zo mogelijk gebruik van formats die in de NORA beschikbaar zijn: [https://www.noraonline.nl/wiki/PSA_(Project_Startarchitectuur) noraonline PSA]
* Rivierenland – [[Media:Bedrijfsinformatieobjectenmodel.pdf|Bedrijfsinformatieobjectenmodel (BOM)]],
* Dat wat al in de WILMA is opgenomen: [https://www.wilmaonline.nl/index.php/Bedrijfsobjectmodel Bedrijfsobjectmodel]
* Vanuit de TROWA wordt gewerkt aan een Informatiemodel en een Begrippenlijst gericht op de Waterschappen. Het is nu nog gericht op de DSO, maar die resultaten moeten ook nog gaan passen op de architectuur voor de waterschappen, met name bij de Informatielaag. Een punt dat hier speelt is, dat bij de stelselcatalogus van de Omgevingswet het blijkbaar mogelijk is dat deelnemende organisaties hun eigen begrippen toevoegen, zonder dat daar een gemeenschappelijk regie op wordt gevoerd. Hierdoor ontstaan homoniemen en synoniemen, zonder dat de context ervan te duiden is. Dit behoeft aandacht van de community WILMA / Omgevingswet.


Ook hier kunnen we waarschijnlijk hergebruik maken van de overzichten die gemeenten hebben gemaakt: [https://www.gemmaonline.nl/index.php/Bedrijfsobjecten_omgevingswet Bedrijfsobjecten Omgevingswet]<br />
'''ACTIE''' Bij voorkeur zou '''elk waterschap''' nagaan waar het verschil zit tussen het BOM van een waterschap en het BOM van de DSO.


'''Overzicht aansluiting op de DSO-LV'''
== Welke rol krijgt de CDL in dit geheel? ==
Wat kan een waterschap via de CDL aanleveren aan de DSO-LV en vice versa? En wat niet?
De CDL als geheel is een bouwsteen, ter ontsluiting van de gegevens naar het DSO.
Niet duidelijk is of dat ook geldt voor het ontvangen van gegevens vanuit de DSO.
De CDL is echter meer dan een koppelvlak: het is een connector waar je gegevens ook mee kunt vertalen en controles kunt uitvoeren.
Mogelijk zijn er nog andere koppelvlakken mogelijk, zoals voor communicatie over Zaakgericht Werken?
De CDL put uit de Damo’s (waterkeringen en watersystemen).<br />
'''ACTIE Bertjan Kaan''' neemt bovenstaande vraagstukken mee naar de TROWA.


== Overzicht aansluiting op de DSO-LV ==
Alle waterschappen krijgen te maken met de Omgevingswet en jouw collega (enterprise) architecten staan dus voor hetzelfde vraagstuk.
Alle waterschappen krijgen te maken met de Omgevingswet en jouw collega (enterprise) architecten staan dus voor hetzelfde vraagstuk.
Hoe ver een ieder is, hebben we hiervolgend in beeld gebracht:
Hoe ver een ieder is met de aansluiting op het DSO-LV, verschilt per waterschap.
Slechts enkelen kunnen binnen hun waterschap terugvallen op een Enterprise Architectuur. Het lijkt dat Rijnland daar al het meest ver in is, gevolgd door Zuiderzeeland. De overige betrokken waterschappen, Brabantse Delta, Hollands Noorderkwartier, Delfland, Vallei Veluwe, Limburg en Noorderzijlvest, hebben doorgaans wel diverse onderdelen van de EA, zoals business processen, informatiemodel en applicatielandschap, maar voeren daar nog geen integraal beheer op uit.
Paul de Frankrijker heeft, als Business Liaison Architect (BLA) vanuit de Omgevingswet, redelijk goed zicht op de status van de (architectuur)aansluiting vanuit elk waterschap. Je kunt met hem dus in gesprek gaan om je eigen beeld te vergelijken met het beeld dat ze bij het programma Omgevingswet over jouw waterschap hebben!
 
Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf in beeld te brengen hoe ver jouw waterschap is, zodat anderen contact met je kunnen opnemen, of jij met hen.
Vermeld dan bv de volgende gegevens hieronder:
# Waterschap
# Waterschap
# Stand van zaken (nog te beginnen, PvA opgesteld, EA IST in kaart gebracht, EA SOLL in kaart gebracht, PSA’s enz.)
# Stand van zaken (nog te beginnen, PvA opgesteld, EA IST in kaart gebracht, EA SOLL in kaart gebracht, PSA’s enz.)
# Contactpersoon (naam, email, tel)
# Contactpersoon (naam, email, tel)


== Voorbeelden uit de praktijk ==


'''Voorbeelden uit de praktijk'''
De WILMA is formeel een referentiearchitectuur: een voorbeeld (referentie) voor de enterprise architectuur van een waterschap. Het geeft daarmee ook de mogelijkheid om de enterprise architecturen van de waterschappen meer op elkaar af te stemmen en de WILMA te laten groeien van referentie-architectuur naar de feitelijke architectuur. Met name voor de aspecten die de waterschappen met elkaar gemeen hebben. Bijvoorbeeld zoals de bouwstenen van de GDI dat zijn voor alle overheden en daarom in de NORA zijn opgenomen.  
 
Het ontdekken van die gemeenschappelijke aspecten wordt versneld door het delen van elkaars enterprise architecturen. Je kunt dan feitelijk met elkaar “meekijken en meedenken”.
De WILMA is formeel een referentie-architectuur: een voorbeeld (referentie) voor de Enterprise Architectuur van een waterschap. Het geeft daarmee ook de mogelijkheid om de Enterprise Architecturen van de waterschappen meer op elkaar af te stemmen en de WILMA te laten groeien van referentie-architectuur naar de feitelijke architectuur. Met name voor de aspecten die de waterschappen met elkaar gemeen hebben.
* Welk zicht hebben de waterschappen op elkaars enterprise architecturen?
Bijvoorbeeld zoals de bouwstenen van de GDI dat zijn voor alle overheden en daarom in de NORA zijn opgenomen.  
* Is dat ergens omschreven?
Het ontdekken van die gemeenschappelijke aspecten wordt versneld door het delen van elkaars Enterprise Architecturen. Je kunt dan feitelijk met elkaar “meekijken en meedenken”.
* Waar worden die enterprise architecturen met elkaar gedeeld?


Welk zicht hebben de waterschappen op elkaars Enterprise Architecturen?
== Relevante documentatie ==


Is dat ergens omschreven?
Met Paul de Frankrijker is afgesproken dat hij de WILMA kan gebruiken als “kapstok” voor informatie vanuit de DSO-LV die relevant is voor de waterschappen. Hij heeft al aangegeven de uitkomsten van het overleg met de andere Business Liaison Architecten (BLA’s) op de WILMA / Omgevingswet te zullen plaatsen.


Waar worden die Enterprise Architecturen met elkaar gedeeld?
Een overzicht is gemaakt van relevante documenten uit "het archief" van Paul de Frankrijker: [https://www.wilmaonline.nl/index.php/Architectuurdocumenten_voor_de_Omgevingswet Architectuurdocumenten voor de Omgevingswet]

Huidige versie van 10 jan 2020 om 15:55

Dit thema wordt beheerd door de community WILMA / Omgevingswet.

Het beheer is een inspanning die van “alle kanten moet komen". De kennis en ervaring met de Omgevingswet willen we immers makkelijk delen tussen de Waterschappen. Het is daarbij van belang dat zo veel mogelijk collega’s een steentje bijdragen aan het geheel. Wat de één aan informatie verzamelt kan aan allen worden doorgegeven. Daarmee wordt een ieder van ons ontlast bij het uitzoeken van allerlei aspecten van de Omgevingswet.
Het aanleveren van inhoud kan iedereen doen, het verwerken ervan in de wiki gebeurt door Gert Kuivenhoven, Sjef Wierink en Michel Zwart en een ieder die zich bij hen wil aansluiten 😊.
ACTIE WILMA Beheer - linkje opnemen naar de WILMA pagina waar is aangegeven wat het beheer inhoud qua werkzaamheden e.d.

Heb je vragen of wil je meedenken over dit thema, kijk dan ook eens op de pagina Denk mee met Omgevingswet!


+++ OPROEP TOT REVIEW +++
Het programma DSO-LV heeft inmiddels ook de tweede batch van de Major Release van de architectuurdocumentatie DSO-LV opgeleverd. De documenten zijn nog steeds te reviewen! De documenten staan hier.

OPROEP[bewerken]

ALS JE ARCHITECT BENT BIJ EEN WATERSCHAP EN BETROKKEN BENT BIJ DE OMGEVINGSWET, NEEM DAN AUB EVEN CONTACT MET ONS OP, ZODAT WE JOUW ERVARINGEN KUNNEN DELEN MET COLLEGA'S !


Het thema Omgevingswet is nog in opbouw. We hebben al enkele besprekingen gehad (op 9 februari, 8 april en 11 september 2019), maar er is nog veel te doen. We hebben het volgende voor ogen:

  1. Iedere zes weken komt de community WILMA / Omgevingswet bij elkaar om het thema actueel te laten houden. Komend jaar nog twee keer, zie ook de Agenda.
  2. De (tussen)resultaten van de lopende initiatieven aan Omgevingswet verbinden (indien relevant). Denk hierbij in elk geval aan de zaken die worden opgeleverd door TROWA en EA. Maar ook de aspecten van Omgevingswet waaraan vanuit GEMMA wordt gewerkt.
  3. Landelijke ontwikkelingen van Omgevingswet volgen. We zorgen voor een abonnement op de Nieuwsbrief van Omgevingswet. Enkele leden van de community Omgevingswet zullen deze brieven doornemen om te bepalen welke aspecten relevant zijn voor de waterschappen en we zullen zo nodig de wiki daarmee actualiseren.
  4. De voortgang van de aansluiting van de waterschappen op de DSO-LV in kaart brengen. We visualiseren dat bv elk kwartaal met een “barometer” op enkele meetpunten en we nemen daar een korte toelichtende tekst bij op.

Inleiding Omgevingswet[bewerken]

De Omgevingswet brengt burgers en bedrijven meer duidelijkheid en gemak voor het (laten) aanpassen van onze leefomgeving. Algemene informatie over (de invoering van) de Omgevingswet is te lezen via rijksoverheid.nl/omgevingswet en omgevingsportaal.nl. Op deze twee informatiesites van de Omgevingswet wordt weinig gezegd over de manier waarop het werken met architectuur kan worden ingezet bij die veranderingen c.q. hoe het samenhangt met projecten en projectportfolio-management. Wel worden op de twee sites diverse aspecten belicht die ook bij het werken met architectuur aan de orde komen, zoals de betrokken organisaties, de (gemeenschappelijke) processen en daarbij benodigde gegevens en informatiesystemen.

In de WILMA geven we daarom een overzicht hoe je met architectuur (de invoering van) de Omgevingswet kunt ondersteunen c.q. versnellen. Pragmatisch en toegespitst op de waterschappen. We beschouwen daartoe de Landelijke Voorziening van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO-LV) en de aansluiting daarop vanuit een enterprise architectuur van een waterschap.

Architectuur van de Omgevingswet: DSO-LV[bewerken]

Vanuit de Omgevingswet is met name de architectuur van Landelijke Voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV) van belang: dat is de basis voor de samenwerking tussen de betrokken organisaties, waaronder dus ook een waterschap. De architectuur van de DSO-LV is te vinden via: aandeslagmetdeomgevingswet.nl. De architectuuruitwerking van de DSO-LV is recent geactualiseerd: Doelarchitectuur DSO-LV v3.10 (25-2-2019). We zien dat in deze versie de NORA meer expliciet is toegepast en dat ook de afgeleide principes van de NORA meer zijn uitgewerkt. Het werken vanuit pdf’s is echter niet het meest handig voor architecten. Het zou helpen als van grote nationale programma’s (zoals bv Omgevingswet) de architectuur wordt uitgewerkt in een wiki zoals de NORA, opdat andere architecturen, zoals de WILMA, daar direct hergebruik van kunnen maken en (overheids)organisaties er optimaal op kunnen aansluiten. ACTIE NORA Beheer (Eric Brouwer) gaat samen met de Business Liaison Architect (BLA) van de Omgevingswet (Paul de Frankrijker) na of dat voor de architectuur van de DSO-LV mogelijk is.

Het idee is om de architectuur DSO-LV volgens het vijflaagsmodel van de NORA uit te werken en om te zetten naar wiki-teksten en dan na te gaan hoe de architectuur van waterschappen daarop past. Vanuit de gemeenten is zo’n zelfde exercitie uitgevoerd. Daardoor kunnen we nu slim hergebruik maken van teksten die reeds beschikbaar zijn in de GEMMA: thema Omgevingswet.

Ook is nog een handvat beschikbaar voor bevoegd gezag: aansluiteisen (pdf).

Eventuele uitleg kan je krijgen via de Business Liaison Architect (BLA) van de Omgevingswet: Paul de Frankrijker, mailto:pauldedigitect@gmail.com.

Grondslagen omgevingswetBedrijfsarchitectuur omgevingswetInformatie-architectuur omgevingswetApplicatie-architectuur omgevingswetInfrastructuurarchitectuur omgevingswetArchitectuur omgevingwet
Over deze afbeelding

Aansluiting EA op de DSO-LV[bewerken]

Als de architectuur van de DSO-LV eenzelfde beschrijvingsstructuur volgt als de enterprise architectuur (EA) van een Waterschap, dan zijn die beide architecturen eenvoudig met elkaar te vergelijken en af te stemmen. Gezien de architectuur van de DSO-LV op hoofdlijnen het NORA vijflaagsmodel volgt, zou het handig zijn als volgens datzelfde vijflaagsmodel een “referentie architectuur” beschikbaar is van een waterschap. Daarmee komt voor een waterschap tevens zicht op de aspecten die voor hen nog onvoldoende zijn ingevuld om aan te sluiten op de DSO-LV. Zo'n referentie architectuur blijkt echter niet beschikbaar te zijn.

Vanuit de community Actualisatie WILMA wordt de WILMA enterprise architectuur geactualiseerd. Dat doen ze door slim hergebruik te maken van (tussen)resultaten van diverse projecten. Ze richten zich daarbij vooral op (het beheer van) de generieke zaken in de WILMA, opbouwend vanuit thema’s. Lees maar eens deze presentatie over de WILMA en bekijk het Excel-overzicht met GEMMA- en NORA-elementen. Afgesproken is dat beide groepen zullen samenwerken en dat we vanuit de Omgevingswet het liefst zien dat processen en bedrijfsfuncties in de WILMA worden opgenomen die we voor de Omgevingswet kunnen hergebruiken. De beschrijvingen daarvoor zullen we hen aanleveren.
ACTIE De community WILMA / Omgevingswet zal nog bespreken wie dat gaan doen en wanneer.

Verder maken we voor de EA gebruik van de architectuuruitwerking zoals die is opgeleverd vanuit UIVO-W:


Ga na welke scope c.q. ambitieniveau jouw waterschap kiest.
Het management van de betrokken organisaties is vanuit de Omgevingswet gevraagd een plan van aanpak te maken: een routeplanner waarmee je de invoering van de Omgevingswet in jouw organisatie kunt regelen. Zie de routeplanners voor waterschappen op routekaart anders werken voor waterschappen.pdf
Is dat plan van aanpak er al voor jouw waterschap?
Probeer dan contact op te bouwen met de verantwoordelijke daarvoor en ga vanuit het perspectief architectuur helpen die scope zo helder mogelijk te krijgen.Laat de enterprise architectuur van jouw waterschap mede leidend zijn voor het plan om de Omgevingswet in te voeren!

Informatiemodel waterschap afstemmen op Informatiemodel DSO-LV[bewerken]

Als eerste stap daartoe gaan we de informatieobjecten met elkaar vergelijken. Voor de DSO-LV zijn de relevante informatie-objecten opgenomen in de doelarchitectuur.

Bij de informatie-objecten van een waterschap kun je denken aan:

  • Rivierenland – Bedrijfsinformatieobjectenmodel (BOM),
  • Dat wat al in de WILMA is opgenomen: Bedrijfsobjectmodel
  • Vanuit de TROWA wordt gewerkt aan een Informatiemodel en een Begrippenlijst gericht op de Waterschappen. Het is nu nog gericht op de DSO, maar die resultaten moeten ook nog gaan passen op de architectuur voor de waterschappen, met name bij de Informatielaag. Een punt dat hier speelt is, dat bij de stelselcatalogus van de Omgevingswet het blijkbaar mogelijk is dat deelnemende organisaties hun eigen begrippen toevoegen, zonder dat daar een gemeenschappelijk regie op wordt gevoerd. Hierdoor ontstaan homoniemen en synoniemen, zonder dat de context ervan te duiden is. Dit behoeft aandacht van de community WILMA / Omgevingswet.

Ook hier kunnen we waarschijnlijk hergebruik maken van de overzichten die gemeenten hebben gemaakt: Bedrijfsobjecten Omgevingswet
ACTIE Bij voorkeur zou elk waterschap nagaan waar het verschil zit tussen het BOM van een waterschap en het BOM van de DSO.

Welke rol krijgt de CDL in dit geheel?[bewerken]

Wat kan een waterschap via de CDL aanleveren aan de DSO-LV en vice versa? En wat niet? De CDL als geheel is een bouwsteen, ter ontsluiting van de gegevens naar het DSO. Niet duidelijk is of dat ook geldt voor het ontvangen van gegevens vanuit de DSO. De CDL is echter meer dan een koppelvlak: het is een connector waar je gegevens ook mee kunt vertalen en controles kunt uitvoeren. Mogelijk zijn er nog andere koppelvlakken mogelijk, zoals voor communicatie over Zaakgericht Werken? De CDL put uit de Damo’s (waterkeringen en watersystemen).
ACTIE Bertjan Kaan neemt bovenstaande vraagstukken mee naar de TROWA.

Overzicht aansluiting op de DSO-LV[bewerken]

Alle waterschappen krijgen te maken met de Omgevingswet en jouw collega (enterprise) architecten staan dus voor hetzelfde vraagstuk. Hoe ver een ieder is met de aansluiting op het DSO-LV, verschilt per waterschap. Slechts enkelen kunnen binnen hun waterschap terugvallen op een Enterprise Architectuur. Het lijkt dat Rijnland daar al het meest ver in is, gevolgd door Zuiderzeeland. De overige betrokken waterschappen, Brabantse Delta, Hollands Noorderkwartier, Delfland, Vallei Veluwe, Limburg en Noorderzijlvest, hebben doorgaans wel diverse onderdelen van de EA, zoals business processen, informatiemodel en applicatielandschap, maar voeren daar nog geen integraal beheer op uit. Paul de Frankrijker heeft, als Business Liaison Architect (BLA) vanuit de Omgevingswet, redelijk goed zicht op de status van de (architectuur)aansluiting vanuit elk waterschap. Je kunt met hem dus in gesprek gaan om je eigen beeld te vergelijken met het beeld dat ze bij het programma Omgevingswet over jouw waterschap hebben!

Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf in beeld te brengen hoe ver jouw waterschap is, zodat anderen contact met je kunnen opnemen, of jij met hen. Vermeld dan bv de volgende gegevens hieronder:

  1. Waterschap
  2. Stand van zaken (nog te beginnen, PvA opgesteld, EA IST in kaart gebracht, EA SOLL in kaart gebracht, PSA’s enz.)
  3. Contactpersoon (naam, email, tel)

Voorbeelden uit de praktijk[bewerken]

De WILMA is formeel een referentiearchitectuur: een voorbeeld (referentie) voor de enterprise architectuur van een waterschap. Het geeft daarmee ook de mogelijkheid om de enterprise architecturen van de waterschappen meer op elkaar af te stemmen en de WILMA te laten groeien van referentie-architectuur naar de feitelijke architectuur. Met name voor de aspecten die de waterschappen met elkaar gemeen hebben. Bijvoorbeeld zoals de bouwstenen van de GDI dat zijn voor alle overheden en daarom in de NORA zijn opgenomen. Het ontdekken van die gemeenschappelijke aspecten wordt versneld door het delen van elkaars enterprise architecturen. Je kunt dan feitelijk met elkaar “meekijken en meedenken”.

  • Welk zicht hebben de waterschappen op elkaars enterprise architecturen?
  • Is dat ergens omschreven?
  • Waar worden die enterprise architecturen met elkaar gedeeld?

Relevante documentatie[bewerken]

Met Paul de Frankrijker is afgesproken dat hij de WILMA kan gebruiken als “kapstok” voor informatie vanuit de DSO-LV die relevant is voor de waterschappen. Hij heeft al aangegeven de uitkomsten van het overleg met de andere Business Liaison Architecten (BLA’s) op de WILMA / Omgevingswet te zullen plaatsen.

Een overzicht is gemaakt van relevante documenten uit "het archief" van Paul de Frankrijker: Architectuurdocumenten voor de Omgevingswet