Organisatielaag Informatieveiligheid: verschil tussen versies

Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Publicatie
{{Publicatie
|Publicatie=Publiceren
|Publicatie=Publiceren
|Redactiestatus=CSIR 2.0 > 2.0 eruit
|Redactiestatus=naam controle en verantwoording vernieuwd
}}
}}
== Opbouw ==
== Opbouw ==
Regel 24: Regel 24:
rect 366 488 590 542 [[Kantoorautomatisering (KA)]]
rect 366 488 590 542 [[Kantoorautomatisering (KA)]]
rect 370 558 594 614 [[Procesautomatisering (PA)]]
rect 370 558 594 614 [[Procesautomatisering (PA)]]
rect 656 267 878 424 [[Controle en verantwoording]]
rect 656 267 878 424 [[Controle en verantwoording Informatieveiligheid]]
rect 658 448 878 608 [[Monitoring en logging]]
rect 658 448 878 608 [[Monitoring en logging]]
rect 954 259 1176 603 [[Naleving Informatieveiligheid]]
rect 954 259 1176 603 [[Naleving Informatieveiligheid]]

Versie van 16 jul 2021 13:40

Opbouw[bewerken]

Vanuit de community informatieveiligheid hebben we de BIO en CSIR opgenomen in de WiLMA. Daarvoor hebben we de hoofdstukken uit de BIO ondergebracht in een PDCA-cyclus zoals die is te vinden in de BIO.

Elk hoofdstuk is vervolgens geplot op het bedrijfsfunctiemodel van de WiLMA. Op deze manier is samenhang aangebracht tussen de organisatiearchitectuur en informatieveiligheid.

Vervolgens kunt u achter elk onderwerp aangeven in hoeverre dit op orde is, zodat vanuit de PDCA-cyclus het volwassenheidniveau van informatiebeveiliging bepaald kan worden.

Risicoanalyse en bedreigingenBeveiligingsniveausBedrijfsfuncties en normenDirectieOrganisatieVeilig PersoneelHuisvesting en facilitaire zakenInkoop en contractmanagementKantoorautomatisering (KA)Procesautomatisering (PA)Controle en verantwoording InformatieveiligheidMonitoring en loggingNaleving InformatieveiligheidPlan Do Check Act siteplattegrond.png
Over deze afbeelding