Omgevingswet: verschil tussen versies

Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
(29 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Publicatie
|Publicatie=Publiceren
|Redactiestatus=20 dec eruit plus verslag erin
}}
{{Community
{{Community
|IntroPlattegrond='''Vijflaagsmodel en site-indeling'''
|IntroPlattegrond='''Vijflaagsmodel en site-indeling'''
Regel 13: Regel 17:


desc bottom-left
desc bottom-left
|Introductie=Vanuit de community [[Actualisatie WILMA|Actualisatie WILMA]] wordt de WILMA referentie-architectuur geactualiseerd. Dat gebeurt door slim hergebruik te maken van (tussen)resultaten van diverse projecten. Ze richten zich daarbij vooral op (het beheer van) de generieke zaken in de WILMA:
|Introductie=Met de komst van de Omgevingswet is het voor waterschappen noodzakelijk om aan te sluiten op de Landelijke Voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV)


* [[Bedrijfsfuncties]]
Door de WILMA als referentiearchitectuur te gebruiken voor het opzetten van een eigen enterprise- architectuur, kan inzichtelijk worden gemaakt welke bedrijfs- en informatie-aspecten ingevuld moeten worden door een waterschap om aan te sluiten op de DSO-LV.  
* [[Basisprincipes]]
 
 
Verdere verdieping vindt plaats binnen thema’s en communities, waar de community Omgevingswet er één van is. Door de WILMA als referentiearchitectuur te gebruiken voor het opzetten van een eigen enterprise- architectuur, kan inzichtelijk worden gemaakt welke bedrijfs- en informatie-aspecten ingevuld moeten worden door een waterschap om aan te sluiten op de DSO-LV.  


Verdieping vindt plaats door middel van de volgende architectuurproducten:
Verdieping vindt plaats door middel van de volgende architectuurproducten:
*1. Uitbreidingen op het WILMA-architectuurmodel
*1. Uitbreidingen op het WILMA-architectuurmodel
*2. Afgeleide principes
*2. De [[Afgeleide principes]]
*3. Handreikingen en achtergrondinformatie
*3. Handreikingen & Achtergrondinformatie
*4. Achtergrondinformatie




Regel 42: Regel 41:
'''2. Afgeleide principes'''
'''2. Afgeleide principes'''


Afgeleide principes zijn te beschouwen als een checklist van kwaliteitskenmerken van de diensten van de overheid en geven handvatten voor operationeel niveau door hun uitwerking in concrete implicaties.
De [[Afgeleide principes]] zijn te beschouwen als een checklist van kwaliteitskenmerken van de diensten van de overheid en geven handvatten voor operationeel niveau door hun uitwerking in concrete implicaties.


'''3. Handreikingen en achtergrondinformatie & Achtergrondinformatie'''
'''3. Handreikingen & Achtergrondinformatie'''


Handreikingen en achtergrondinformatie die specifiek ingaan op één of enkele architectuurlagen zijn opgenomen in de pagina van de betreffende laag. Hiernaast zijn er echter ook handreikingen en achtergrondinformatie die niet laagspecifiek of laagoverstijgend van aard zijn. Klik op onderstaande link om deze handreikingen en achtergrondinformatie voor het thema Omgevingswet te raadplegen:
Handreikingen en achtergrondinformatie die specifiek ingaan op één of enkele architectuurlagen zijn opgenomen in de pagina van de betreffende laag. Hiernaast zijn er echter ook handreikingen en achtergrondinformatie die niet laagspecifiek of laagoverstijgend van aard zijn. Klik op onderstaande link om deze handreikingen en achtergrondinformatie voor het thema Omgevingswet te raadplegen:


* [https://www.hetwaterschapshuis.nl/trowa TROWA Handreiking Waterschapsverordening]
* [https://simgroep.presurf.nl/public/20221110155746/https:/hetwaterschapshuis.simgroep-acceptatie.nl/trowa TROWA Handreiking Waterschapsverordening]
|Nieuws=Tijdens de bijeenkomst van de community Omgevingswet van 15 oktober heeft Paul de Frankrijker bevindingen vanuit SAW@ gedeeld met een presentatie over Samenwerkfunctionaliteit & impact IV-componenten waterschappen.
|Userstories='
 
Vervolgens heeft Guido van der Kolk een concept modellering van de applicatielaag Omgevingswet laten zien. Deze zal verder worden uitgewerkt.
|Beheerders=[mailto:gert.kuivenhoven@rijnland.net Gert Kuivenhoven] en [mailto:m.zwart@hhnk.nl Michel Zwart]
|Facilitator=[mailto:g.vanderkolk@hetwaterschapshuis.nl Guido van der Kolk]
|Vergaderfrequentie=Iedere zes weken
|Vergaderdata=* di 24 november 2020
* di 12 januari 2021
* di 23 februari 2021
* di 6 april 2021
* di 18 mei 2021
* di 29 juni 2021
|Leden=o.a.:
* Paul de Frankrijker, Unie van Waterschappen
* Gert Kuivenhoven, Hoogheemraadschap van Rijnland
* Paul van der Weerd, Waterschap Drents Overijsselse Delta
* Sjef Wierink, Waterschap Vallei en Veluwe
}}
}}

Huidige versie van 7 aug 2023 om 10:52



Vijflaagsmodel en site-indeling

De architectuur van de DSO-LV volgt op hoofdlijnen het NORA vijflaagsmodel. Daarom is de WILMA voor het thema Omgevingswet ook gestructureerd conform datzelfde vijflaagsmodel.

Klik op elementen op onderstaande plaat om direct naar een pagina te navigeren.

Grondslagen waterschapOrganisatorische laag OmgevingswetInformatielaag OmgevingswetApplicatielaag OmgevingswetSitemap omgevingswet2.png
Over deze afbeelding


Met de komst van de Omgevingswet is het voor waterschappen noodzakelijk om aan te sluiten op de Landelijke Voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV)

Door de WILMA als referentiearchitectuur te gebruiken voor het opzetten van een eigen enterprise- architectuur, kan inzichtelijk worden gemaakt welke bedrijfs- en informatie-aspecten ingevuld moeten worden door een waterschap om aan te sluiten op de DSO-LV.

Verdieping vindt plaats door middel van de volgende architectuurproducten:

  • 1. Uitbreidingen op het WILMA-architectuurmodel
  • 2. De Afgeleide principes
  • 3. Handreikingen & Achtergrondinformatie


1. Uitbreidingen op het WILMA-architectuurmodel

Door het WILMA-architectuurmodel uit te breiden met relevante architectuur-elementen en -views kunnen tal van zaken op verschillende niveaus inzichtelijk worden gemaakt voor de waterschappen.

Verder maken we als referentie gebruik van de architectuuruitwerking zoals die is opgeleverd vanuit:


2. Afgeleide principes

De Afgeleide principes zijn te beschouwen als een checklist van kwaliteitskenmerken van de diensten van de overheid en geven handvatten voor operationeel niveau door hun uitwerking in concrete implicaties.

3. Handreikingen & Achtergrondinformatie

Handreikingen en achtergrondinformatie die specifiek ingaan op één of enkele architectuurlagen zijn opgenomen in de pagina van de betreffende laag. Hiernaast zijn er echter ook handreikingen en achtergrondinformatie die niet laagspecifiek of laagoverstijgend van aard zijn. Klik op onderstaande link om deze handreikingen en achtergrondinformatie voor het thema Omgevingswet te raadplegen: