Impact SDG Annex I
Annex I: ontsluiten van informatie over producten en diensten[bewerken]
Hieronder volgt een omschrijving van de architectuurimpact van Annex I op een waterschap. Allereerst wordt ingegaan op de verschillende redactieprocessen in het kader van de SDG : dit zijn de redactieprocessen die landelijk worden gedaan samen met koepels (VNG, IPO, HWH) en de nationale portalen. Hierna wordt beschreven op welke manieren een waterschap informatie kan redacteren en publiceren.
Voor een meer gedetailleerde beschrijving van te nemen stappen zie de handreiking van digitaleoverheid.nl.
Redactieprocessen[bewerken]
Om de informatie die in het kader van de SDG gepubliceerd zoveel mogelijk te standaardiseren zijn redactieprocessen op verschillende niveau's ingericht:
Op hoofdlijnen verloopt de keten als volgt:
- De redactie van de Nationale Portalen stellen "generieke teksten" op die dat deel van de product- en dienstinformatie beschrijven die voor alle decentale overheden hetzelfde zijn;
- de generieke teksten worden door de gezamenlijke decentrale redacties (per koepel) vertaald naar uitgebreidere "standaardteksten": dit zijn voorbeeldbeschrijvingen of sjabloonteksten van product- en dienstinformatie. Voor de waterschappen worden deze teksten geredacteert door de Unie van Waterschappen (hiervoor zijn nog gesprekken gaande om dit te beleggen) ;
- de standaardteksten kunnen door de individuele overheden (dus de waterschappen) vertaald worden naar specifieke teksten, alvorens deze gepubliceerd worden (zie procesbeschrijving hieronder). De specifieke tekst is dus de tekst per waterschap die te zien zal zijn op de nationale portalen (de standaardtekst is slechts een voorbeeld/werk tekst en wordt niet gepubliceerd).
Applicatieondersteuning redactieproces waterschap[bewerken]
Het redactieproces van een waterschap wordt ondersteund met de invoervoorziening voor waterschappen. Informatie omtrent producten en diensten kan op twee manieren worden ingevoerde en beheerd via deze voorziening
- 1. Handmatig via de gebruikersinterface van de invoervoorziening;
- 2. Geautomatiseerd via een API-koppeling met het eigen contentmanagementsysteem (CMS) van een waterschap.
1. Handmatige invoer via SDG-invoervoorziening[bewerken]
De SDG invoervoorziening beschikt over een gebruikersinterface, waarmee de volgende gegevens beheerd kunnen worden:
- product- en dienstinformatie
- contactgegevens
- locaties waar producten en diensten kunnen worden afgenomen
Na handmatige invoer wordt de informatie door de nationale portalen opgehaald via een raadpleeg-API, en komt daarmee ook beschikbaar voor Youreurop.eu.
2. Handmatige invoer via eigen Contentmanagementsysteem[bewerken]
Naast handmatige invoer via de invoervoorziening is het mogelijk om de invoervoorziening te voeden vanuit een eigen contentmanagementsysteem. Dit kan via de een API op de invoervoorziening. Voor een uitgebreide beschrijving van de API, zie deze link. Deze functie is pas medio zomer 2023 beschikbaar voor een aantal waterschappen die dit willen gebruiken.
Voor dit patroon geldt dat via het eigen CMS gegevens ingevoerd kunnen worden. Het eigen CMS moet ingericht zijn als "client" voor de invoer-API, en de informatie uit het eigen CMS publiceren naar deze API, conform de specificaties. Net als bij handmatige invoer, wordt de informatie vervolgens ontsloten via een API aan de nationale portalen.