Beleidsvorming en evaluatie

Versie door 127.0.0.1 (overleg) op 28 mei 2021 om 16:26 (SmartConnect import, batch-id = WILMA_Publicatie_28052021.xml-20210528164259)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
ArchiMate-modellen > WILMA > BusinessFunctions > Beleids- en planvorming
ArchiMate-element Beleidsvorming en evaluatie
ArchiMate_Function.png
Elementtype  : BusinessFunction
Element-id  : WILMA/id-88ad070d-e176-418db-3ae4-25bf21314a4
ArchiMate-model  : WILMA
Label  : Beleidsvorming en evaluatie
Documentatie  : Het vertalen van de strategie in meer concrete doelstellingen en gedragslijnen waarop gestuurd zal worden en het evalueren of eerder vastgesteld beleid heeft bijgedragen aan het behalen van doelstellingen.
Domein  : Sturing
Type  : Deelbedrijfsfunctie
Object ID  : 88ad070d-e176-418db-3ae4-25bf21314a4
Object ID_nl  : 88ad070d-e176-418db-3ae4-25bf21314a4
Original ID  : id-88ad070de176418db3ae425bf21314a4
Semanticsearch  : beleidsvorming en evaluatie
ArchiMate-views  : 
Relaties  : 
Contextdiagram
Het opstellen van beleid, het vertalen in meerjarenplannen met voorgestelde programma's en projecten en het evalueren van de beleidseffecten. (BusinessFunction) Beleids- en planvorming BusinessProcess Ontwikkelen AMvB’s en O mgevingsregel- ing Dit bedrijfsproces betreft het geven van algemene informatie over ruimtelijk beleid, proactief (voorlichten) of reactief naar aanleiding van een ontvangen vraag. Het gaat om algemene vragen, niet gebonden aan een initiatief. (BusinessProcess) Voorlichten en beantwoorden vragen Dit bedrijfsproces betreft proactief d.m.v. een instructie sturing geven aan een (lager) bestuursorgaan, om te borgen dat het gewenste beleid doorwerkt op lagere bestuursniveaus. Het gaat hier niet om een projectbesluit, dat is in een separaat proces beschreven. (BusinessProcess) Instrueren ander bestuursorgaa- n Dit bedrijfsproces betreft het reageren op een besluit van een ander bestuursorgaan wanneer dat besluit strijdig is met het beleid van een (hoger) bestuursorgaan. Er zijn meerdere uitkomsten mogelijk: vernietiging van het besluit, indeplaatstreding of buitenwerkingstelling van een deel van bv. een omgevingsplan. (BusinessProcess) Reageren op besluit ander bestuursorgaa- n Het besluiten tot een (gedeeltelijke) aanpassing van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren binnen de gestelde periode. (BusinessProcess) Wijzigen beleid Dit bedrijfsproces betreft het uitbrengen van advies aan een ander bestuursorgaan. De vorm kan uiteenlopen van informeel gesprek tot formele adviesnotitie. Bij een sterk informeel gesprek vallen de processtappen samen en vindt geen formele vaststelling plaats. De uitkomst van dit proces is niet bindend. (BusinessProcess) Adviseren beleid ander bestuursorgaa- n Dit bedrijfsproces betreft het wijzigen van de gebiedsdekkende regeling met daarin de vastgestelde regels voor de fysieke leefomgeving. (BusinessProcess) Wijzigen verordening/pl- an/legger/peil- besluit Verordening met de regels die een waterschap hanteert bij de bescherming van waterkeringen, watergangen en bijbehorende kunstwerken. (BusinessObject) Keur Het gedetailleerd beschrijven wat er de komende periode moet gebeuren binnen de organisatie en wie deze activiteiten zullen gaan uitvoeren. (BusinessProcess) Opstellen plan Een op korte of middellange termijn nagestreefde situatie. (BusinessObject) doelstelling Openbaar register waarin onderhoudsplichtigen zijn aangewezen, behoudens tegenbewijs, kracht van bewijs. (BusinessObject) Legger Functionaliteit voor het prognostiseren en plannen van (benodigd) onderhoud aan gebouwen, terreinen en installaties. (ApplicationFunction) Onderhoudspr- ognose en- planning Het organiseren van een tijdelijke manier van samenwerken, gericht op het bereiken van doelen, waaraan resultaten en andere activiteiten bijdragen. (BusinessProcess) Ontwikkelen programma Het niveau waarop een doelstelling gerealiseerd moet worden. (BusinessObject) norm Dit bedrijfsproces betreft het op basis van continu of frequent gemeten indicatoren onderzoeken en analyseren in hoeverre het gevoerde beleid leidt tot het bereiken van de beoogde doelstellingen. Dit met als doel het nemen van maatregelen om afwijkingen van die beoogde doelstellingen bij te sturen. (BusinessProcess) Monitoren en analyseren beleidseffecten Aangeven van de richting en de middelen waarmee men gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren binnen de gestelde periode. (BusinessProcess) Ontwikkelen beleid Geheel van regels en inzichten over de uitvoering van (wettelijke taken) van het waterschap. (BusinessObject) beleid De kaders en de uitwerking voor het bewaren en vernietigen van gegevens vastgelegd. (BusinessObject) bewaar- en vernietigingsb- eleid *Beschrijft de resultaten die het waterschap wil bereiken op strategisch en tactisch niveau. *Bestaat uit maatregelen en voorzieningen, in aanvulling op en ter uitwerking van wat in het rijks- of regionale waterprogramma is opgenomen over maatregelen, onder vermelding van de *bijbehorende termijnen. *Aanvullende toekenning van functies aan regionale wateren, voor zover het regionale waterprogramma voorziet in de mogelijkheid daartoe. *Uitwerking van de waterbeheeraspecten van het regionale watersysteem. *De programma’s binden alleen het waterschap zelf bij de uitoefening van zijn bevoegdheden. *In het Besluit kwaliteit leefomgeving is de programmatische aanpak niet van toepassing verklaard op waterbeheerprogramma’s.[1] De provincie zou dat eventueel wel kunnen doen (art. 3.15 lid 3 Ow). (BusinessProcess) Ontwikkelen waterbeheerpr- ogramma Dit bedrijfsproces betreft het ontwikkelen van een geheel van maatregelen waarmee uitvoering kan worden gegeven aan een (complex) project van nationaal, provinciaal of waterstaatsbelang. (BusinessProcess) Ontwikkelen projectbesluit Bestuurlijk besluit met betrekking tot de te handhaven waterhoogte in waterlopen (BusinessObject) peilbesluit Het vertalen van de strategie in meer concrete doelstellingen, uitgangspunten en plannen. (BusinessFunction) Beleid en architectuur Door het Rijk vastgestelde AMVB’s en het Omgevingsbesluit zijn kaderstellend bij de het ontwikkelen/wijzigen van omgevingsvisies, omgevingsprogramma’s, projectbesluiten en omgevingsverordeningen/plannen/leggers/peilbesluiten. (TriggeringRelationship) 04 Vastgesteld beleid en regelgeving vormt aanleiding tot (proactief) voorlichten en (reactief) beantwoorden van vragen over dat beleid c.q. de regelgeving. (TriggeringRelationship) 07 AggregationRelationship AggregationRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship AccessRelationship - W CompositionRelationship AccessRelationship - W CompositionRelationship AccessRelationship - W ServingRelationship CompositionRelationship AccessRelationship - W CompositionRelationship CompositionRelationship AccessRelationship - W AccessRelationship - W CompositionRelationship CompositionRelationship AccessRelationship - W CompositionRelationship Deze svg is op 17-03-2024 09:05:18 CET gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 17-03-2024 09:05:18 CET