Wetgeving

Wettelijke grondslagen vormen de juridische basis voor het functioneren van een waterschap. Een aantal van deze grondslagen zijn taakspecifiek voor de waterschappen, en zijn rechtstreeks bepalend voor de primaire bedrijfsfuncties van de organisatie. Hiernaast zijn er grondslagen die meer generiek zijn voor het handelen van de gehele overheid. De grondslagen vormen het normenkader van de activiteiten van het waterschap; ze bepalen hoe veilig onze dijken moeten zijn en hoe schoon ons oppervlaktewater en effluent. Deze wettelijke normen worden veelal bepaalt door andere lagen van de overheid, die er ook toezicht op houden, dat het waterschap binnen de normen handelt. Eén en ander kan gemodelleerd worden door middel van een wetgevingsmodel.

Taakspecifiek[bewerken]

De taakspecifieke grondslagen hebben rechtstreeks invloed op uitvoering van de primaire taken van een waterschap. Voor onderstaande uitwerking is dankbaar gebruik gemaakt van content van Waternet.

In Europees verband is de wetgever een gedeelde verantwoordelijkheid tussen verschillende instellingen van de Europese Unie (EU). (Stakeholder) Europese wetgever De wetgever in Nederland, ook wel bekend als de wetgever in formele zin, omvat een combinatie van de regering (formeel aangeduid als de ‘Kroon’) en beide kamers van de Staten-Generaal. (Stakeholder) Nederlandse wetgever De Europese Kaderrichtlijn Water (KRW(Kaderrichtlijn Water)) is bedoeld om de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater in Europa op orde te brengen. De Europese Commissie heeft een lijst van stoffen opgesteld die in heel Europa met voorrang moeten worden aangepakt (KRW lijst). De Commissie heeft ook milieukwaliteitsnormen vastgesteld voor deze stoffen. (Driver) Kaderrichtlijn Water, Richtlijn Prioritaire stoffen De Europese Zwemwaterrichtlijn (2006/7/EC) bevat bepalingen voor de controle en het beheer van de zwemwaterkwaliteit. Deze richtlijn is van toepassing op al het oppervlaktewater waar naar verwachting veel mensen zwemmen, en waar zwemmen niet permanent verboden is of een permanent negatief zwemadvies bestaat1. Het doel van deze richtlijn is om de milieukwaliteit en de gezondheid van de mens te beschermen. De regels zijn aanvullend op die van de Kaderrichtlijn Water. (Driver) Zwemwaterrichtlijn De Richtlijn stedelijk afvalwater (Richtlijn 91/271) is gericht op de bescherming van het milieu in de Europese Unie (EU) tegen de negatieve effecten van stedelijk afvalwater, zoals eutrofiëring1. Deze richtlijn bepaalt regels voor de hele EU met betrekking tot de verzameling, behandeling en lozing van afvalwater. (Driver) Richtlijn stedelijk Afvalwater De Richtlijn overstromingsrisico’s (ROR) heeft als doel de negatieve gevolgen van overstromingen voor de gezondheid van de mens, het milieu, het cultureel erfgoed en de economische bedrijvigheid te beperken. De ROR biedt de lidstaten een kader van doelen en maatregelen om het overstromingsrisico in de Europese Unie te verminderen. Als onderdeel daarvan zijn de lidstaten verplicht om elke zes jaar kaarten en plannen op te stellen over de risico’s van overstromingen. Op basis daarvan moeten passende maatregelen worden getroffen en burgers worden geïnformeerd. (Driver) Richtlijn Overstromingsrisico's De Omgevingswet is een Nederlandse wet die een verregaande vereenvoudiging van het stelsel van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van de leefomgeving (omgevingsrecht) beoogt, door tientallen wetten en honderden regels te bundelen in één nieuwe wet. De wet betekent een aanzienlijke inhoudelijke reductie van regels op het terrein van water, lucht, bodem, natuur, infrastructuur, gebouwen en cultureel erfgoed. De wet is op 1 januari 2024 in werking getreden. Vanwege de omvang wordt het ook wel de grootste wetswijziging sinds 1848 genoemd. (Driver) Omgevingswet De Scheepvaartverkeerswet (Svw) is de basis voor alle verkeersregels van de scheepvaart in Nederland en vormt de basis voor een veilig en gestroomlijnd scheepvaartverkeer in Nederland. (Driver) Scheepvaartsverkeerswet De Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn zijn belangrijke instrumenten van de Europese Unie om de Europese natuur te beschermen. Deze richtlijnen spelen een cruciale rol bij het behoud van de Europese natuur en biodiversiteit. Ze bevorderen duurzaamheid en beschermen onze waardevolle ecosystemen (Driver) Vogel- en Habitatrichtlijn De Kaderrichtlijn Water (KRW) is een Europese richtlijn die op 22 december 2000 van kracht is geworden. Het doel van deze richtlijn is het realiseren en behouden van chemisch schoon en ecologisch gezond oppervlaktewater en grondwater. Alle EU-lidstaten moeten deze “goede toestand” uiterlijk in 2027 realiseren. Er zijn uitzonderingsmogelijkheden. De Grondwaterrichtlijn (GWR) vult de chemische aspecten voor grondwater verder in. Deze richtlijn bepaalt dat alle grondwaterlichamen (hydrologische eenheid van het grondwatersysteem) uiterlijk in 2015, met mogelijke uitloop naar 2027, in goede toestand moeten zijn wat betreft zowel de grondwaterkwantiteit als de grondwaterkwaliteit (chemische toestand). (Driver) Kaderrichtlijn Water, Grondwaterrichtlijn Het akkoord van Parijs (ook Parijs-akkoord of klimaatakkoord), een onderdeel van het Klimaatverdrag, is een internationaal verdrag om de opwarming van de Aarde te beteugelen. (Driver) Klimaatakkoord van Parijs Het Klimaatakkoord is een pakket van maatregelen en afspraken tussen bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden om gezamenlijk de uitstoot van broeikasgassen in Nederland in 2030 ongeveer te halveren (vergeleken met 1990). (Driver) Klimatakkoord Rijk en 40 organisaties Waterveiligheid is een van de drie thema’s in het Deltaprogramma. De Deltabeslissing Waterveiligheid en de gebiedsgerichte voorkeursstrategieën uit het Deltaprogramma 2015 hebben een plaats gekregen in het Nationaal Waterplan 2016-2021. Een aanvulling hierop is de Beslissing Zand. Hierin staat hoe Nederland zand kan inzetten voor een natuurlijke bescherming tegen overstromingen vanuit zee. Het Nationaal Waterprogramma 2022-2027 is de opvolger van het Nationaal Waterplan, en is het kader voor de rijks- water- en beheerplannen in Nederland. (Driver) Deltaprogramma, thema waterveiligheid Ruimtelijke adaptatie is een van de drie thema’s in het Deltaprogramma. Het einddoel en de gezamenlijke ambities zijn vastgelegd in de Deltabeslissing Ruimtelijke adaptatie. De kern daarvan is dat Nederland in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig is ingericht. Het Rijk heeft de inhoud van deze deltabeslissing en aan klimaatadaptatie gerelateerd ruimtelijk beleid vastgelegd in het Nationaal Waterprogramma (NWP), de Nationale Omgevingsvisie en de Nationale Klimaatadaptatiestrategie (NAS). De uitvoering van de deltabeslissing staat beschreven in het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie. Het is een stapsgewijze aanpak in een cyclisch proces van risicoanalyses tot maatregelen en calamiteiten-aanpak. De organisatie van Deltaprogramma Ruimtelijke adaptatie wordt versterkt door in twee werkgroepen extra aandacht te geven aan monitoring en structurele financiering van maatregelen. (Driver) Deltaprogramma thema Ruimtelijk adaptatie Zoetwater is een van de drie thema’s in het Deltaprogramma. Het algemene beleid is vastgelegd in de Deltabeslissing Zoetwater. De kern daarvan is Nederland weerbaar maken tegen zoetwatertekorten in 2050. Concrete maatregelen voor de uitvoering van het beleid staan beschreven in het Deltaplan Zoetwater. (Driver) Deltaprogramma thema zoetwater Het Nationaal Grondstoffenakkoord is een Nederlands akkoord, voortgevloeid uit het door het kabinet-Rutte II gepresenteerde plan Nederland Circulair in 2050, tussen overheden, bedrijven, vakbonden, natuur- en milieuorganisaties, kennisinstituten, financiële instellingen en andere maatschappelijke organisaties. De uitwerking van het Rijksbrede programma en het Grondstoffenakkoord vindt plaats in vijf transitieagenda's voor Biomassa & Voedsel, Kunststoffen, Maakindustrie, Bouw en Consumptiegoederen. (Driver) Grondstoffenakkoord / Nederland circulair in 2050 Constraint Voldoen aan chemische normen oppervlaktewater Constraint Voldoen aan ecologische normen oppervlaktewater Constraint Geen achteruitgang en voldoen aan maatwerkdoelen overige wateren Constraint Monitoring zwemwaterkwaliteit Constraint Voldoen aan lozigseisen RWZI's Constraint Zorgplicht zuiveren stedelijk afvalwater Constraint Voldoen aan veiligheidsnormen voor primaire kering Constraint Voldoen aan NBW-normen voor wateroverlast Constraint Toepassen regionale verdringingsreeks voor waterverdeling bij droogte Constraint Oppervlaktewaterpeilen afstemmen op alle betrokken belangen Constraint Watergangen voldoen aan leggerprofielen Constraint Reguleren (kleine) grondwaterontrekkingen Constraint Voldoen aan veiligheidsnormen voor regionale kering Constraint Uitvoeren nautisch beheer deel van de vaarwateren Constraint Geen belemmering creëren voor doelsoorten en -habitats Constraint Voorkomen problemen met grondwaterkwaliteit en- kwantiteit Constraint Alleen nog groene energie in 2050. 49% CO2 reductie in 2050 Constraint Risicobenadering in waterveiligheidsbeleid Constraint Inzicht geven in beschikbaarheid van zoet water Constraint 2021: uitvoerbare klimaatadaptatieplannen beschikbaar Constraint 49% CO2-reductie in 2030 t.o.v. 1990 Constraint 50% reductie gebruik primaire grondstoffen o.a. door terugwinnen grondstoffen uit de watercyclus Stakeholder Rijk Stakeholder Provincie Middels democratisch proces. (Stakeholder) Waterschap Stakeholder Rijk Stakeholder Provincie Stakeholder Rijk Stakeholder Provincie Middels democratisch proces. (Stakeholder) Waterschap Stakeholder Provincie Stakeholder Rijk Stakeholder Provincie Stakeholder Rijk Stakeholder Provincie Stakeholder Unie van Waterschappen Stakeholder Gebiedspartners InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship is wetgever voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship vormt wettelijke basis voor InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op Samen met Waterschap. (InfluenceRelationship) bepaalt en houdt toezicht op Samen met Provincie. (InfluenceRelationship) bepaalt en houdt toezicht op Voor natuurlijke waterlichamen. (InfluenceRelationship) bepaalt en houdt toezicht op Voor sterk veranderde of kunstmatige waterlichamen. (InfluenceRelationship) bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op Provincie bepaalt jaarlijks welke wateren de status zwemwater krijgen. (InfluenceRelationship) bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op InfluenceRelationship bepaalt en houdt toezicht op middels risicodialoog (InfluenceRelationship) bepaalt en houdt toezicht op Deze svg is op 06-10-2024 21:22:17 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 06-10-2024 21:22:17 CEST