Id-9e0990c8-f893-48af-b135-fd47318467e1

ArchiMate-modellen > WILMA > AggregationRelationships > Id-9e0990c8-f893-48af-b135-fd47318467e1
ArchiMate-relatie Id-9e0990c8-f893-48af-b135-fd47318467e1
ArchiMate_AggregationRelationship.png
Relatietype  : AggregationRelationship
Relatie-id  : WILMA/id-9e0990c8-f893-48af-b135-fd47318467e1
ArchiMate-model  : WILMA
Vanaf  : Basisprincipes (Grouping)
Naar  : BP01: Ons waterschap biedt de klant een goede informatiepositie (Principle)
Object ID  : 9e0990c8-f893-48af-b135-fd47318467e1
Object ID_nl  : 9e0990c8-f893-48af-b135-fd47318467e1
Original ID  : id-9e0990c8-f893-48af-b135-fd47318467e1
Semanticsearch  : id-9e0990c8-f893-48af-b135-fd47318467e1
ArchiMate-views  : 
Contextdiagram
Stelling: Ons waterschap biedt de klant een goede informatiepositie. Rationale: Een goede informatiepositie is voor klanten cruciaal om snel en gemakkelijk hun weg te vinden binnen de overheid. Het zorgt er ook voor dat zij de verantwoordelijkheid kunnen nemen die in toenemende mate van hen wordt verwacht vanuit een nieuw evenwicht tussen samenleving en overheid. Dat gaat niet alleen over het ontvangen van informatie; het gaat ook over het aan het stuur zetten van de klant omtrent het gebruik van zijn gegevens. Klanten moeten in staat zijn incorrecte registratie van hun gegevens te signaleren zodat ze voor zichzelf op kunnen komen. Implicaties: *Klanten hebben laagdrempelig toegang tot een actueel en correct beeld van alle voor hen relevante gegevens waarover ons waterschap beschikt, zoals: ** algemene informatie over producten en diensten; ** de wet- en regelgeving waaraan zij moeten voldoen; ** hun eigen gegevens (incl. hun inhoudelijke dossiers en gegevens in sectorale registraties); ** de status van hun lopende zaken; ** de gegevens die zijn gebruikt om tot een besluit te komen en de regels die daarbij zijn gehanteerd (traceerbaarheid); ** wie hun gegevens heeft ingezien en wat het waterschap met gegevens heeft gedaan (transparantiebeginsel). * Medewerkers hebben minimaal toegang tot dezelfde informatie als klanten (voor zover dat relevant is voor de uitoefening van hun taak). * Informatie is niet versnipperd over allerlei loketten en applicaties, maar geïntegreerd en zo nodig geaggregeerd beschikbaar. * Alle verzoeken van klanten die gevolgd moeten worden, worden geregistreerd als zaak en wijzigingen in de status worden op een centrale plaats geregistreerd. * Klanten geven expliciete toestemming voor het gebruik van hun eigen gegevens door het waterschap of samenwerkingspartners voor taken waarvoor geen expliciete wettelijke grondslag bestaat. * Klanten hebben de mogelijkheid om onjuistheden in hun gegevens te corrigeren of te laten corrigeren of om de gegevens te laten verwijderen (voor zover dit wettelijk kan). * Klanten worden proactief door het waterschap geïnformeerd over zaken waarvan zij hebben aangegeven dat zij daarover geïnformeerd willen worden. * Klanten hebben, binnen de kaders van wet- en regelgeving, het recht om vergeten te worden. (Principle) BP01: Ons waterschap biedt de klant een goede informatieposit- ie Grouping Basisprincipes AggregationRelationship Deze svg is op 08-04-2024 03:15:33 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 08-04-2024 03:15:33 CEST