Id-53dfce16-fa40-449f-8d1c-a9bf521ab87c

ArchiMate-modellen > WILMA > CompositionRelationships > Id-53dfce16-fa40-449f-8d1c-a9bf521ab87c
ArchiMate-relatie Id-53dfce16-fa40-449f-8d1c-a9bf521ab87c
ArchiMate_CompositionRelationship.png
Relatietype  : CompositionRelationship
Relatie-id  : WILMA/id-53dfce16-fa40-449f-8d1c-a9bf521ab87c
ArchiMate-model  : WILMA
Vanaf  : Basisprincipes (Grouping)
Naar  : BP02: Ons waterschap denkt vanuit de positie van de klant (Principle)
Object ID  : 53dfce16-fa40-449f-8d1c-a9bf521ab87c
Object ID_nl  : 53dfce16-fa40-449f-8d1c-a9bf521ab87c
Original ID  : id-53dfce16-fa40-449f-8d1c-a9bf521ab87c
Semanticsearch  : id-53dfce16-fa40-449f-8d1c-a9bf521ab87c
ArchiMate-views  : 
Contextdiagram
Stelling: Ons waterschap denkt vanuit de positie van de klant Rationale: Het waterschap is er voor burgers en bedrijven en zorgt ervoor dat deze de dienstverlening krijgen die ze kunnen verwachten. Zij kunnen immers niet zomaar naar een andere aanbieder als zij niet tevreden zijn. De administratieve lasten voor deze klanten moeten daarbij zoveel mogelijk worden beperkt. Klanten stellen steeds hogere eisen aan de kwaliteit van de dienstverlening van waterschappen. Diensten moeten aansluiten bij de klantbehoefte en klanten zouden geen hinder moeten ondervinden van de interne organisatie van waterschappen en andere overheidsorganisaties waarmee het waterschap samenwerkt. Anderzijds wordt ook van klanten verwacht dat ze waar mogelijk zelf verantwoordelijkheid nemen. Daarnaast zijn burgers en bedrijven niet alleen maar klant;met een aantal waterschapstaken krijgen zij ongevraagd te maken zoals handhaving. Implicaties: *Ons waterschap heeft een goed beeld van klantbehoeften die bestaan, onder andere door pro-actief te onderzoeken wat er leeft in de maatschappij (bijvoorbeeld via sociale media) en door klanten te vragen hoe zij de dienstverlening ervaren. * Ons waterschap vertelt klanten duidelijk wat er van hen verwacht wordt en ondersteunt klanten bij het helder krijgen van hun vraag. * Medewerkers hebben alle voor hen relevante en toegankelijke informatie over klanten beschikbaar, inclusief informatie over hun contact met de gemeente en hun lopende en afgeronde zaken. * Diensten worden ontwikkeld vanuit het perspectief van, en in samenwerking met klanten. * Diensten zijn eenvoudig vindbaar (bijv. snel te vinden op website) en laagdrempelig toegankelijk. * Klanten wordt op relevante momenten gevraagd om hun voorkeuren en specifieke wensen en daarmee wordt rekening gehouden bij de diensten die worden geleverd. * Klanten wordt niet gevraagd naar gegevens die de gemeente zelf al beschikbaar heeft of die toegankelijk zijn voor het waterschap (m.u.v. gegevens om zichzelf te identificeren). * Wanneer het waterschap een dienst realiseert in samenwerking met andere (overheids)organisaties dan ervaren klanten een geïntegreerde dienst. * Bij de inrichting van processen en systemen wordt in eerste instantie vanuit de meerwaarde en behoefte voor de klant geredeneerd, voordat wordt gedacht in termen van oplossingen. * De waterschapsinformatievoorziening is nadrukkelijk ook ontwikkeld om samenwerking met en participatie van klanten en samenwerkingspartners te faciliteren. (Principle) BP02: Ons waterschap denkt vanuit de positie van de klant Grouping Basisprincipes CompositionRelationship Deze svg is op 08-04-2024 03:18:40 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 08-04-2024 03:18:40 CEST