Processen
Data gedreven werken[bewerken]
Het in samenhang sturen op doelen binnen een waterschap gebeurt op basis van feiten. Deze feiten worden vanuit de organisatie verzameld uit data (zie ook het onderwerp datafundament) en omgezet naar informatie, waarbij informatie dezelfde oorsprong moet hebben. Dit noemen we ook wel data gedreven werken.
Daarbij is het van essentieel belang om de processen ten aanzien van gegevensmanagement in te richten. Binnen een waterschap gaat het over welke informatie een waterschap nodig heeft en welke eisen daaraan moeten worden gesteld. Dit geldt voor:
- 1: Op strategisch niveau: een waterschap heeft bestuurlijke informatie nodig voor besluitvorming ten aanzien van strategische doelen.
- 2: Op tactisch niveau: welke processen moet een waterschap ingericht hebben om de informatie op de verschillende niveaus te verstrekken? Welke gegevens moeten hiervoor worden vastgelegd, verstrekt, gearchiveerd en op termijn worden vernietigd?
- 3: Op operationeel niveau: Het daadwerkelijk vastleggen, verstrekken, archiveren en vernietigen van betrouwbare gegevens.
Bedrijfsprocesinteracties[bewerken]
Onderstaande model toont de belangrijkste werkprocessen binnen de bedrijfsfuncties van gegevensmanagement en hun interacties.
Bedrijfsfunctie-interactiemodel Gegevensmanagement[bewerken]
Processen brondatabeheer[bewerken]
Er zijn verschillende processen betrokken bij het beheren en distribueren van brondata. Hieronder zijn er een aantal bij wijze van voorbeeld uitgewerkt.
Procesbeschrijving: verwerken mutatie Basisregistratie Grootschalige Topografie[bewerken]
Waterschappen zijn bronhouder van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn voor een deel van gegevens die in deze wettelijke registratie worden vastgelegd. Hieronder is beschreven hoe het beheerproces eruit kan zien voor een waterschap.
Aanleiding[bewerken]
Er zijn meerdere mogelijk aanleidingen om dit proces uit te voeren:
- Een bouwproject binnen het waterschap kan afgerond zijn, waarbij er aanpassingen geweest zijn in de buitenruimte, die verwerkt moeten worden in de BGT.
- Iemand kan een verbetervoorstel hebben voor de basisregistratie en deze gemeld hebben via de terugmeldvoorziening van de BGT.
- Buiten de organisatie is een vergund werk uitgevoerd en opgeleverd, waarbij er aanpassingen aan de buitenruimte hebben plaatsgevonden.
Toelichting op het proces verwerken mutatie Basisregistratie Grootschalige Topografie[bewerken]
Om de BGT aan te passen, wordt topografie ingewonnen door bijv. remote sensing of een landmeter.
- valideren topografie: De kwaliteit van de ingewonnen topografie wordt gecontroleerd op o.a. consistentie, conformiteit aan de standaarden en volledigheid.
- bewerken en opslaan aanpassing Basisregistratie Grootschalige Topografie :De gevalideerde gegevens worden verwerkt in de bronregistratie bij het waterschap.
- distribueren aanpassing Basisregistratie Grootschalige Topografie: De aanpassingen in de BGT worden verstuurd naar afnemende systemen binnen de organisatie (horizontaal berichtenverkeer) en de centrale voorziening bij het Kadaster (verticaal berichtenverkeer).
Procesbeschrijving: verwerken mutatie kernregistratie (bijv. DAMO)[bewerken]
Een deel van de gegevens binnen een organisatie worden hergebruikt binnen verschillende processen en bedrijfsfuncties. Deze worden ook wel "kernregistraties" genoemd. Hieronder is beschreven hoe het beheerproces van zo'n kernregistratie eruit kan zien voor een waterschap.
Aanleiding[bewerken]
Er zijn meerdere mogelijk aanleidingen om dit proces uit te voeren:
- Een bouwproject binnen het waterschap kan afgerond zijn, waarbij er aanpassingen geweest zijn in de buitenruimte, die verwerkte moeten worden op kaart.
- Via de Centrale DistributieLaag (CDL) zijn fouten of kwaliteitsafwijkingen geconstateerd in de geleverde data.
- Buiten de organisatie is een vergund werk uitgevoerd en opgeleverd, waarbij er aanpassingen aan de buitenruimte hebben plaatsgevonden.
Toelichting op het proces verwerken mutatie kernregistratie[bewerken]
- inwinnen topografie: Om de BGT aan te passen, wordt topografie ingewonnen door bijv. remote sensing of een landmeter.
- valideren topografie:De kwaliteit van de ingewonnen topografie wordt gecontroleerd op o.a. consistentie, conformiteit aan de standaarden en volledigheid.
- inwinnen attributen: Om kenmerken van gegevensobjecten vast te leggen wordt informatie ingewonnen via bijv. benutting van expertkennis of technische documentatie
- valideren attributen: De kwaliteit van de ingewonnen attributen worden gecontroleerd op o.a. consistentie, conformiteit aan de standaarden en volledigheid.
- bewerken en opslaan aanpassing kernregistratie: De gevalideerde gegevens worden verwerkt in de bronregistratie bij het waterschap.
Procesbeschrijving: integreren en distribueren kernregistratie[bewerken]
Hieronder is beschreven hoe deze gegevens geïntegreerd en gedistribueerd worden, voor (her)gebruik binnen en buiten de organisatie.
Aanleiding[bewerken]
Het proces wordt gestart als er gegevens in een kernregistratie zijn aangepast.
Toelichting op het Proces integreren en distribueren kerngegevens[bewerken]
- extraheren/ingesteren data: Gegevens uit de kernregistratie(s) worden opgehaald uit de bron.
- transformeren data: Gegevens worden waar nodig getransformeerd om ze bijvoorbeeld te koppelen, verrijken, ontdubbelen, etc.. Mogelijk worden de resultaten tussentijds opgeslagen.
- intern distribueren data: Gegevens worden intern gedeeld voor (her)gebruik in afnemende toepassingen.
- extern distribueren data: Data worden extern gedistribueerd naar en via de CDL. Hiervoor vinden geen tussentijdse transformaties plaats.
Procesafstemming: verwerking mutaties kernregistraties en basisregistraties[bewerken]
Zoals in de voorbeelden hierboven te zien is, zijn er een aantal raakvlakken tussen het beheren van de BGT en de eigen kernregistratie:
- Beide bedrijfsprocessen kunnen dezelfde aanleiding hebben, om uitgevoerd te worden ("Asset opgeleverd" en "(Vergund) werk uitgevoerd");
- Beide bedrijfsprocessen delen een aantal werkprocessen ("inwinnen topografie" en "valideren topografie").
Daarom is het zeer raadzaam om deze processen als organisatie goed op elkaar afstemmen. Dit kan bijvoorbeeld door:
- Bij "inwinnen topografie" de eisen vanuit beide registraties mee te geven, zodat gegeven eenmalig ingewonnen kunnen worden, en meervoudig gebruikt voor bijwerking van beide registraties.
- De bedrijfsprocessen te integreren tot één bedrijfsproces. Hierbij kan ook Geo-BOR berichtenverkeer geïmplementeerd worden, om de afstemming ook informatietechnisch te ondersteunen.