Overheidsinformatie is openbaar, tenzij

Auteur: Victorine Binkhorst, Hoogheemraadschap van Delfland

10 december 2019



Ik heb als kind in Indonesië gewoond in de tijd dat er nog geen internet was en al het nieuws van de buitenwereld via kranten het land binnen kwam. Buitenlandse kranten werden streng gecontroleerd op ongewenste uitlatingen. Deze werden met een zwarte stift en veel handwerk onderhanden genomen. Deze herinnering illustreert voor mij waarom openheid vanuit de overheid zo belangrijk is.


Een van de nieuwe ontwikkelingen die op de waterschappen afkomt, is de Wet open overheid. De Wet open overheid (Woo) gaat de huidige Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangen en heeft een sterke relatie met het traject om de Archiefwet 1995 te moderniseren. Deze ontwikkeling komt voort uit de wens van de overheid om transparant te zijn. Burgers en bedrijven hebben recht op informatie van de overheid en moeten deze makkelijk kunnen vinden. Overheidsinformatie is dus altijd openbaar, tenzij…

De gevraagde transparantie gaat het een en ander vragen van ons als waterschappen. Zowel op het niveau van onze processen, als onze cultuur als de samenhang van onze informatievoorziening. De Woo raakt het waterschap namelijk op meerdere fronten: juridisch, (documentaire) informatievoorziening, communicatie en ook onze bestuurlijke processen. Hoewel de huidige werkwijze en inrichting per waterschap verschilt, is dit een onderwerp dat zich heel goed leent voor samenwerking. Zowel binnen het waterschap als binnen de sector. Niet 21 keer het wiel opnieuw uitvinden maar kijken waar we samen op kunnen trekken om de hoeveelheid werk behapbaar te houden. Werken onder architectuur, ondersteund door WiLMA, gaat ons hierbij helpen.

Hoe beter we aan de voorkant scherp hebben welke processen plaatsvinden en welke informatie hierbinnen openbaar gemaakt moet worden, hoe kleiner de kans dat we zaken over het hoofd gaan zien. Door dit uniform te doen en te relateren aan de WiLMA bedrijfsfuncties maakt het het makkelijker om zaken her te gebruiken. De Woo raakt zowel collega’s die informatie produceren (bijv. voldoen aan de toegankelijkheidseisen, beschrijvende kenmerken toevoegen om de vindbaarheid te vergroten en privacy gevoelige informatie verwijderen) als collega’s die dit proces ondersteunen (bijv. hulpmiddelen om automatisch beschrijvende kenmerken in te vullen en automatisch privacy gevoelige gegevens te verwijderen). In dit traject worden meerdere principes geraakt: aan de voorkant denken we na over transparantie, openheid maar ook over privacy, duurzame toegankelijkheid en BIV-classificatie.

Een uitdagende klus die mooie kansen biedt om samen onze maatschappelijke taak te verbeteren!



Zie ook: Alle blogs