ID |
Afgeleid principe |
Stelling |
Realiseert basisprincipe |
AP01 |
Diensten zijn herbruikbaar (bron) |
De dienst is zodanig opgezet, dat andere organisaties deze in eigen diensten kunnen hergebruiken |
Standaard (Basisprincipe) |
AP02 |
Ontkoppelen met diensten (bron) |
De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst. |
Noodzakelijk |
AP03 |
Diensten vullen elkaar aan (bron) |
De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet |
Gebundeld |
AP04 |
Positioneer de dienst (bron) |
De dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod. |
Gebundeld, Vindbaar |
AP05 |
Nauwkeurige dienstbeschrijving (bron) |
De dienst is nauwkeurig beschreven. |
Transparant, Vindbaar |
AP06 |
Gebruik standaard oplossingen (bron) |
De dienst maakt gebruik van standaard oplossingen |
Standaard (Basisprincipe) |
AP07 |
Gebruik de landelijke bouwstenen (bron) |
De dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheid |
Standaard (Basisprincipe) |
AP08 |
Gebruik open standaarden (bron) |
De dienst maakt gebruik van open standaarden |
Standaard (Basisprincipe) |
AP09 |
Voorkeurskanaal internet (bron) |
De dienst kan via internet worden aangevraagd |
Toegankelijk |
AP10 |
Aanvullend kanaal (bron) |
De dienst kan, behalve via internet, via minimaal één ander kanaal voor persoonlijk contact worden aangevraagd. |
Toegankelijk |
AP11 |
Gelijkwaardig resultaat ongeacht kanaal (bron) |
Het resultaat van de dienst is gelijkwaardig, ongeacht het kanaal waarlangs de dienst wordt aangevraagd of geleverd. |
Betrouwbaar, Toegankelijk |
AP12 |
Eenmalige uitvraag (bron) |
Afnemers wordt niet naar reeds bekende informatie gevraagd |
Noodzakelijk |
AP13 |
Bronregistraties zijn leidend (bron) |
Alle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie. |
Noodzakelijk, Standaard (Basisprincipe) |
AP14 |
Terugmelden aan bronhouder (bron) |
Bij gerede twijfel aan de juistheid van informatie, meldt de dienstverlener dit aan de verantwoordelijke bronhouder |
Noodzakelijk, Ontvankelijk |
AP15 |
Doelbinding (AP) (bron) |
Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld. |
Betrouwbaar, Vertrouwelijk |
AP17 |
Informatie-objecten systematisch beschreven (bron) |
De aan de dienst gerelateerde informatieobjecten zijn, uniek geïdentificeerd, in een informatiemodel beschreven. |
Standaard (Basisprincipe), Toegankelijk, Transparant, Vindbaar |
AP18 |
Ruimtelijke informatie via locatie (bron) |
De dienst ontsluit ruimtelijke informatie locatiegewijs. |
Gebundeld, Toegankelijk, Transparant |
AP19 |
Perspectief gebruiker (bron) |
De gebruiker staat aantoonbaar centraal gedurende het (door-)ontwikkelen van diensten en ondersteunende systemen. |
Standaard (Basisprincipe), Toegankelijk |
AP20 |
Persoonlijke benadering (bron) |
De dienst benadert geïdentificeerde afnemers op persoonlijke wijze. |
Proactief, Toegankelijk |
AP21 |
Bundeling van diensten (bron) |
De dienst wordt gebundeld met verwante diensten zodat deze samen met één aanvraag afgenomen kunnen worden. |
Gebundeld |
AP22 |
No wrong door (bron) |
Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst |
Vindbaar |
AP23 |
Automatische dienstverlening (bron) |
De dienst wordt na bepaalde signalen automatisch geleverd. |
Proactief |
AP24 |
Proactief aanbieden (bron) |
De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie |
Proactief |
AP25 |
Transparante dienstverlening (bron) |
Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst. |
Transparant |
AP26 |
Afnemer heeft inzage (bron) |
De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van |
Transparant |
AP27 |
Een verantwoordelijke organisatie (bron) |
Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienst |
Ontvankelijk |
AP28 |
Afspraken vastgelegd (bron) |
Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst |
Betrouwbaar |
AP29 |
De dienstverlener voldoet aan de norm (bron) |
De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden. |
Betrouwbaar, Standaard (Basisprincipe) |
AP30 |
Verantwoording dienstlevering mogelijk (bron) |
De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord |
Transparant |
AP31 |
PDCA-cyclus in besturing kwaliteit (bron) |
De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling. |
Ontvankelijk |
AP32 |
Sturing kwaliteit op het hoogste niveau (bron) |
Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie |
Betrouwbaar |
AP33 |
Baseline kwaliteit diensten (bron) |
De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit. |
Betrouwbaar, Standaard (Basisprincipe) |
AP34 |
Verantwoording besturing kwaliteit (bron) |
De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer. |
Betrouwbaar, Transparant |
AP40 |
Onweerlegbaarheid (principe) (bron) |
De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen. |
Betrouwbaar |
AP41 |
Beschikbaarheid (bron) |
De beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken. |
Betrouwbaar |
AP42 |
Integriteit (bron) |
De dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties. |
Betrouwbaar |
AP43 |
Vertrouwelijkheid (principe) (bron) |
De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens. |
Vertrouwelijk |
AP44 |
Controleerbaarheid (bron) |
De dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is. |
Betrouwbaar, Vertrouwelijk |