NORA principes

NORA Basisprincipes[bewerken]

ID Principe Beschijving
BP01 Proactief (bron) Afnemers krijgen de dienstverlening waar ze behoefte aan hebben.
BP02 Vindbaar (bron) Afnemers kunnen de dienst eenvoudig vinden.
BP03 Toegankelijk (bron) Afnemers hebben eenvoudig toegang tot de dienst.
BP04 Standaard (Basisprincipe) (bron) Afnemers ervaren uniformiteit in de dienstverlening door het gebruik van standaardoplossingen.
BP05 Gebundeld (bron) Afnemers krijgen gerelateerde diensten gebundeld aangeboden.
BP06 Transparant (bron) Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.
BP07 Noodzakelijk (bron) Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen.
BP08 Vertrouwelijk (bron) Afnemers kunnen erop vertrouwen dat informatie niet wordt misbruikt.
BP09 Betrouwbaar (bron) Afnemers kunnen erop vertrouwen dat de dienstverlener zich aan afspraken houdt.
BP10 Ontvankelijk (bron) Afnemers kunnen input leveren over de dienstverlening.

NORA Afgeleide principes[bewerken]

Daarnaast onderscheid de NORA zogenaamde afgeleide principes

ID Afgeleid principe Stelling Realiseert basisprincipe
AP01 Diensten zijn herbruikbaar (bron) De dienst is zodanig opgezet, dat andere organisaties deze in eigen diensten kunnen hergebruiken Standaard (Basisprincipe)
AP02 Ontkoppelen met diensten (bron) De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst. Noodzakelijk
AP03 Diensten vullen elkaar aan (bron) De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet Gebundeld
AP04 Positioneer de dienst (bron) De dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod. Gebundeld, Vindbaar
AP05 Nauwkeurige dienstbeschrijving (bron) De dienst is nauwkeurig beschreven. Transparant, Vindbaar
AP06 Gebruik standaard oplossingen (bron) De dienst maakt gebruik van standaard oplossingen Standaard (Basisprincipe)
AP07 Gebruik de landelijke bouwstenen (bron) De dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheid Standaard (Basisprincipe)
AP08 Gebruik open standaarden (bron) De dienst maakt gebruik van open standaarden Standaard (Basisprincipe)
AP09 Voorkeurskanaal internet (bron) De dienst kan via internet worden aangevraagd Toegankelijk
AP10 Aanvullend kanaal (bron) De dienst kan, behalve via internet, via minimaal één ander kanaal voor persoonlijk contact worden aangevraagd. Toegankelijk
AP11 Gelijkwaardig resultaat ongeacht kanaal (bron) Het resultaat van de dienst is gelijkwaardig, ongeacht het kanaal waarlangs de dienst wordt aangevraagd of geleverd. Betrouwbaar, Toegankelijk
AP12 Eenmalige uitvraag (bron) Afnemers wordt niet naar reeds bekende informatie gevraagd Noodzakelijk
AP13 Bronregistraties zijn leidend (bron) Alle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie. Noodzakelijk, Standaard (Basisprincipe)
AP14 Terugmelden aan bronhouder (bron) Bij gerede twijfel aan de juistheid van informatie, meldt de dienstverlener dit aan de verantwoordelijke bronhouder Noodzakelijk, Ontvankelijk
AP15 Doelbinding (AP) (bron) Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld. Betrouwbaar, Vertrouwelijk
AP17 Informatie-objecten systematisch beschreven (bron) De aan de dienst gerelateerde informatieobjecten zijn, uniek geïdentificeerd, in een informatiemodel beschreven. Standaard (Basisprincipe), Toegankelijk, Transparant, Vindbaar
AP18 Ruimtelijke informatie via locatie (bron) De dienst ontsluit ruimtelijke informatie locatiegewijs. Gebundeld, Toegankelijk, Transparant
AP19 Perspectief gebruiker (bron) De gebruiker staat aantoonbaar centraal gedurende het (door-)ontwikkelen van diensten en ondersteunende systemen. Standaard (Basisprincipe), Toegankelijk
AP20 Persoonlijke benadering (bron) De dienst benadert geïdentificeerde afnemers op persoonlijke wijze. Proactief, Toegankelijk
AP21 Bundeling van diensten (bron) De dienst wordt gebundeld met verwante diensten zodat deze samen met één aanvraag afgenomen kunnen worden. Gebundeld
AP22 No wrong door (bron) Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst Vindbaar
AP23 Automatische dienstverlening (bron) De dienst wordt na bepaalde signalen automatisch geleverd. Proactief
AP24 Proactief aanbieden (bron) De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie Proactief
AP25 Transparante dienstverlening (bron) Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst. Transparant
AP26 Afnemer heeft inzage (bron) De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van Transparant
AP27 Een verantwoordelijke organisatie (bron) Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienst Ontvankelijk
AP28 Afspraken vastgelegd (bron) Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst Betrouwbaar
AP29 De dienstverlener voldoet aan de norm (bron) De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden. Betrouwbaar, Standaard (Basisprincipe)
AP30 Verantwoording dienstlevering mogelijk (bron) De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord Transparant
AP31 PDCA-cyclus in besturing kwaliteit (bron) De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling. Ontvankelijk
AP32 Sturing kwaliteit op het hoogste niveau (bron) Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie Betrouwbaar
AP33 Baseline kwaliteit diensten (bron) De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit. Betrouwbaar, Standaard (Basisprincipe)
AP34 Verantwoording besturing kwaliteit (bron) De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer. Betrouwbaar, Transparant
AP40 Onweerlegbaarheid (principe) (bron) De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen. Betrouwbaar
AP41 Beschikbaarheid (bron) De beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken. Betrouwbaar
AP42 Integriteit (bron) De dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties. Betrouwbaar
AP43 Vertrouwelijkheid (principe) (bron) De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens. Vertrouwelijk
AP44 Controleerbaarheid (bron) De dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is. Betrouwbaar, Vertrouwelijk