Informatiemanager

tekening van een man die de informatiemanager verpersonificeert

Ik ben verantwoordelijk voor de informatievoorziening binnen de organisatie en voor het formuleren van het informatiebeleid en de informatieplanning op tactisch/strategisch niveau.

tekening van een man die de informatiemanager verpersonificeert

Wat is mijn rol binnen mijn organisatie?[bewerken]

Ik ben verantwoordelijk voor de informatievoorziening binnen de organisatie en voor het formuleren van het informatiebeleid en de informatieplanning op tactisch/strategisch niveau. Daarnaast heb ik een sturende en bewakende rol in het kader van de realisatie van de informatievoorziening. Ik adviseer op high-level niveau over processen en middelen (zoals gegevens en software) die de organisatie ondersteunen.

Hoe gebruik ik architectuurproducten binnen mijn werk?[bewerken]

  • Om kennis te verkrijgen van de bedrijfsprocessen en de ondersteunende informatievoorziening zodat ik zorg kan dragen voor een optimale fit.
  • Om inzicht te krijgen in nieuwe of gewijzigde informatievoorziening zodat de business adequaat ondersteund wordt.
  • Als analysehulpmiddel.
  • Als discussiemiddel om ervaringen uit te wisselen met andere experts en als praatplaat richting de business.

Wanneer is de inrichting van de WILMA voor mij een succes?[bewerken]

  • Als ik de WILMA kan gebruiken als hulpmiddel voor het bepalen van de gap tussen de bestaande en gewenste informatievoorziening;
  • Om inzicht te verkrijgen in de veranderingen die ontwikkelingen zoals bijv. nieuwe wettelijke verplichtingen/ nieuwe technologie met zich meebrengen;
  • Als het een kapstok (referentie architectuur) biedt, waar ik mijn eigen architectuur aan kan spiegelen, zodat ik hierdoor efficiënter mijn werk kan doen en zo efficiënt mogelijk informatievoorziening voor de waterschappen kan realiseren;
  • Als deze leidt tot uniformering van de eigen processen en over de waterschappen heen.
tekening van een man die de informatiemanager verpersonificeert

Als informatiemanager…

  • wil ik kennis nemen van de principes die nodig zijn om de gewenste informatievoorziening te realiseren, zodat ik weet aan welke principes ik nog niet voldoe/moet voldoen;




plaatje van de klantreis die een informatiemanager doorloopt