Informatielaag Omgevingswet

Aansluiten op publieke dienstverlening[bewerken]

Publieke Dienstverlening is de plek waar de expertise over het contact met de ingezetene geborgd is. De medewerkers van publieke dienstverlening leveren producten en diensten aan burgers en ondernemers via de balie, telefoon en online.

De ingezetene staat centraal in het dienstverleningsmodel van een waterschap. Het waterschap streeft hierbij naar een zo hoog mogelijke klanttevredenheid. Het maakt daarbij niet uit via welke ingang - balie, telefonie, online, sociale media - de burger of ondernemer contact legt, de service is gelijk: klantvriendelijk, deskundig en snel.

De visie op publieke dienstverlening kan uitgedrukt worden in de volgende twee userstories:

  • Als klant wil ik dat de kwaliteit van dienstverlening voldoet aan mijn verwachtingen. (Uniformiteit, continuïteit, kwaliteit)
  • Als klant wil ik dat een overheid eerder verzonden boodschappen terug kan vinden en kan tonen, zodat ik niet hoef te herhalen wat ik eerder al verteld heb en dat de overheid direct kan acteren op mijn vraag.

Vanuit de omgevingswet is voor de waterschappen van belang om te weten hoe op een uniforme manier te communiceren (zenden/ontvangen) met de burgers en bedrijven, zodat waterschappen binnen hun eigen organisatie op een efficiënte manier omgaan met hun (communicatie) middelen.

Het communicatieproces bevat de volgende (conceptuele) onderwerpen:

  • Inputmanagement
  • Product/diensten
  • Outputmanagement
  • Zaaktype/Zaakgericht


Binnen de community omgevingswet ligt momenteel de focus op de uitwerking van het outputmanagement proces. De andere drie onderwerpen zullen later in de tijd binnen de community worden uitgewerkt.

Outputmanagement[bewerken]

Een goede inrichting van outputmanagement dat wil zeggen, het via diverse kanalen verzenden van informatie en documenten, waaronder bijvoorbeeld MijnOverheid Berichtenbox (digitaal) en printstraat (analoog) is belangrijk voor de kwaliteit van de publieke dienstverlening.

Dit sluit aan bij het Wilma Basisprincipe 02: Ons waterschap denkt vanuit de positie van de klant en het Nora Basisprincipe 04: Afnemers ervaren uniformiteit in de dienstverlening door het gebruik van standaardoplossingen.

Om inzicht te geven in welke omgevingswetprocessen (vanuit de WILMA) welke output opleveren en welke invloed dat heeft op de kwaliteit van publieke dienstverlening, is het volgende overzicht uitgewerkt. Het betreft hier een eerste overzicht en deze zal verder binnen de community worden uitgewerkt.

Overzicht output per processtap (XLSX-bestand, 17 kB)

Referentiemodel[bewerken]

De DSO-architectuur kan vanuit vier invalshoeken worden bekeken:

  • wetgeving;
  • dienstverlening;
  • vergunningverlening en
  • leveren van informatie.


Elk volgende kwadrant werkt pas goed als het voorgaande kwadrant volledig is ingericht. Als meest bepalende factor is data de brandstof die het DSO moet laten draaien. Zonder data geen werkend, anders gezegd: werkbaar DSO.


Klik op de kwadranten voor meer informatie.

Kwadrant WetgevingKwadrant DienstverleningKwadrant VergunningverleningKwadrant Leveren van informatieDSO-architectuur bezien vanuit voer invalshoeken
Over deze afbeelding


Publicatie in het DSO[bewerken]

Overheden moeten hun officiële documenten publiceren. Dit doen ze straks via de Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen (LVBB). Omgevingsdocumenten die overheden publiceren, komen via dit platform ook terecht in het Omgevingsloket. (zie: https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/ontwikkelaarsportaal/dso/processen/omgevingsdocumenten-publiceren/)

Dit geldt voor waterschappen bijvoorbeeld voor het publiceren van regelgeving. Hiervoor is een initieel regelingbestand door een waterschap aangemaakt (via de daarvoor beschikbare plansoftware) en dit bestand is beschikbaar gesteld via de DSO.

Ook wijzigingen op de bestaande regelgeving (ontwerpbesluit) moeten worden gepubliceerd. Het proces om te komen tot het doorvoeren van wijzigingen op de bestaande regelgeving is hieronder schematisch weergegeven:

Verwerking van ontwerpbesluit tot proefconsolidatie


Hoe kan ik wijzigingen doorvoeren op een bestaande regeling?[bewerken]

Voor het doorvoeren van wijzigingen op een bestaande regeling biedt de DSO een tijdelijke service aan: genaamd renvooiservice.

Stappen om een wijziging op een bestaande regeling door te voeren:

  1. 1. Download de laatste geconsolideerde versie van het besluit (authentieke bron/originele regelversie).
  2. 2. Biedt deze originele regelversie (zoals deze nu is), samen met de nieuwe regelversie van de huidige regeling (zoals deze wordt) aan via de renvooiservice.
  3. 3. Op basis van de verschillen wordt vervolgens een mutatiebestand opgebouwd.
  4. 4. Upload dit mutatiebestand via de LVVB. Dit bestand wordt vervolgens gestuurd naar de DSO als wijzigingsbesluit.


Op basis van dit wijzigingsbesluit werkt de DSO de laatste authentieke versie bij naar een nieuwe geconsolideerde versie van de regeling.

NB: Deze uitwerking is gebaseerd op de huidige werkwijze die het DSO nu biedt. Het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) past momenteel deze werkwijze toe. Voor meer informatie m.b.t. de hierboven genoemde stappen zie onderstaand document.

Publicatie in het DSO (PDF-bestand, 1,34 MB)

Hoe gaat op termijn de procedure voor het doorvoeren van wijzigingen op een bestaande regeling eruit zien?[bewerken]

Deze procedure is momenteel nog onderhanden; meer informatie hierover volgt binnenkort.

Handreikingen en achtergrondinformatie[bewerken]

Op TROWA Handreiking Waterschapsverordening vind je in de volgende hoofdstukken handreikingen en achtergrondinformatie m.b.t. de informatielaag binnen het thema Omgevingswet:

  • hoofdstuk 1.0 Logisch informatiemodel
  • hoofdstuk 1.10 Begrippen clusteren
  • hoofdstuk 1.4 Werkingsgebieden en objecten
  • hoofdstuk 1.5 Activiteiten
  • hoofdstuk 1.6 Beslissingstabellen
  • hoofdstuk 1.7 Juridische regels activiteitgericht
  • hoofdstuk 1.8 Toepasbare regels
  • hoofdstuk 1.7 Juridische regels - Algemeen
  • hoofdstuk 1.9 Ontsluiten waterschapsverordening en toepasbare regels naar DSO