Data Kwaliteitsplan

De digitale transformatie versnelt en datagedreven organiseren is onomkeerbaar. Het vraagt de waterschappen hun organisatie, informatie en data op orde te hebben om ook in de toekomst hun kerntaken zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. De WILMA en het programma Datastromen werken samen om de waterschappen hierbij te helpen. Zo zorgt de WILMA voor samenhang tussen bedrijfsvoering, informatie en data. Datastromen sluit hierop aan, door te zorgen dat álle gegevens over de beheergebieden van de waterschappen snel, compleet én gestandaardiseerd beschikbaar zijn voor iedereen.

Voor dit doel hebben zij ook een Data Kwaliteitsplan Keten van Datastromen, conceptversie 1.3 (PDF-bestand, 525 kB) opgesteld. Het doel van het Kwaliteitsplan is het zeker stellen dat de kwaliteit die met de klant/ opdrachtgever(s) is overeengekomen ook wordt geleverd en om feedback te geven aan de leveranciers van de data, de waterschappen, over de kwaliteit van hun data in de keten.

De opdrachtgevers zijn de waterschappen. De klanten zijn de afnemers van de data. In dit stadium zijn er nog geen (expliciete) afspraken gemaakt, anders dan conform de standaard, met afnemers van de data. In de standaard is de betekenis van de data uitgewerkt.

De drie standaarden; INSPIRE, IMWA en GWSW en de gezamenlijke afspraken tussen de waterschappen in de vorm van DAMO Logisch stellen wel eisen aan de data, hier wordt op gemonitord.